Saturday, December 21, 2013

Kenangan digigit tebuan.

Dulu, masa aku kecik2,banyak la ikut bapak aku merantau.maklum le kan. Bapak aku ni askar..so banyak kali dn tempat la transfernya. Paling aku suka, masa duduk kuarters PD. Paling banyak kenangan la kat situ.

Dulu kat situ rumahnya macam rumah-rumah zaman kolonel. Seingat aku pun bilik air memang ada tab mandi pun. Rumah ni banglo sebijik-sebijik tp tk la jauh sangat antara rumah-rumah bersebelahan. Tp antara aku dengan rumah sebelah ni, kalau tak salah adalah pokok jambu batu, kat sini ada sarang tebuan.ok jujur aku tk ingan tebuat atau penyengat. Tapi antara dua beradik ni la..

Dulu masa kecik-kecik, memang akulah anak yang paling banyak halnya..tebuan tu tak payah nak kata la, memang banyak kali kena, yang hilang masa kat funfair lain, yang kena jahit kepala lain.. Hahahahaa.. Ok, masa ni aku kena sengat kat kaki sampai aku tak boleh jalan. Ye la, bengkak kan.. So abang dengan kakak aku ditugaskan masa tu mop rumah.. Aku duduk je dekat kerusi tengok diorang mop lantai..

Pastu abang aku ada keluarkan idea.. Dia dengan akak aku jadi robot pengemop, aku jadi tuan robot. Tiap kalai diorang mengemop, diorang akan lalu depan aku dan berhenti, aku kena ketuk pala diorang suruh jalan.. Hahaahha.. Seronok masa tu.. Yela, masa tukan kecik.. Main ketuk-ketuk kepala tak marah punya.. Tak de hal la kan.. Kenangan betul..

Itu adalah kenangan yang paling jelas dalam kepala aku. Tanya abang dengan akak aku, kompem diorang tak ingat... Hahahahaa.. Aku kan jenis suka ingat benda yang ntah hapa2.. Hahahaha

Ok sampai sini aje.. Pape pun.. Adios.. Aku teringan aku cerita lagi wokey!..






Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Friday, December 20, 2013

CRY

what just i can say... my live is gone with love..
i'm trying to be the best.. bet he looking me like i'm an easy
take this as lesson.. man is not sincere ..
this a real me.. before u trough me.. and pass it..


video


Saturday, December 14, 2013

Lirik lagu pacarku hilang

Assalamualaikum

Hoohohoho.. Macam lama sangat plak tk update.. Ayat klise ok.. Kikiki... Hari tu aku terdengar lagu dari biru bang tajuk pacarku hilang. Terus aku jadi suka. Sebab dia lagu pasal putus cinta, tapi lagu dia macam happy2 gitu... Jadi aku pun dah donlod la... Biasa lagu kalau ada kena dengan kita memang cepat je meresap dalam jiwakan? Hahahahahaah..

So kat sini aku share lirik lagu dia, kalau korang nak dengar taip sndr kat youtube tajuk pacarku hilang by biru band oj? Let's check it out !!!!!

Pacarku Hilang

Aku hanya ingin mencintaimu
Dengan sepenuh jiwa dan ragaku
Tapi mengapa kau tinggalkanku

Pacarku hilang diambil orang
Apakah wajaku kurang tampan sayang
Memang susah mencari pacar perhatian pacar pengertian

oooo oooo

Andai kau tahu sakit hati ini kutak sanggup lagi
Kutak tahan lagi
Mengapa hidupku selalu begini
Terus tersakiti dan di tinggal pergi

Lebih baik aku hidup sendiri
Ke manapun tiada yang melarang
Mencari pacar pengertian

Pacarku hilang diambil orang
Apakah wajaku kurang tampan sayang
Memang susah mencari pacar perhatian pacar pengertian

Pacarku hilang diambil orang
Apakah wajaku kurang tampan sayang
Memang susah mencari pacar perhatian pacar pengertian

ooo ooo

Andai kau tahu sakit hati ini kutak sanggup lagi
Kutak tahan lagi
Mengapa hidupku selalu begini
Terus tersakiti dan di tinggal pergi

Untuk apa aku mikirin kamu
Belum tentu kamu mikirin aku
Lebih baikku tinggalkanmu
Pergi lupakanmu
Pergi lupakanmu
Pergi lupakanmu
Pergi lupakanmu




Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Saturday, November 30, 2013

Aku diziarah situbuh kecil

Hari-hari minggu aku dipenuhi jerit pekik si kecil...

Rindu plak dgn kakak dn adik bila abg je ada.. Huhuhu


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tuesday, November 26, 2013

Imbauan kenangan

Nampak kan t shirt kat atas ni? Ya memang kenangan sangat. Tshirt ni kalau tak silap dah hampir 7-8 tahun mungkin.. Alaaa mesti korang ngumpat kan.. " Baru 7-8 tahub.. Aku ada baju dari aku baby lagi tau!!!" ok.. Fine... Takde lah lama sangat baju aku ni. Miahahahahaa...

Cuma baju ni.. Bukan lah baju pertama tapi baju ke-2 yang aku dapat dari ex-boy aku yang pertama.. Cinta soulmate .. Yang aku namakan. Sebab kitorang sejiwa.. Tapi bukan ditakdir untuk bersama. Jodoh tak berpihak pada kitorang.. Alah, dia pun dah bahagia dengan isteri dia.. So, mmg terbuktikan, kami tak berjodohan? Tapi aku still gunakan lagi baju ni. Dengan baju pertama dia baju, warna blueblack..




Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Saturday, November 23, 2013

Tahniah !!

Tadaaaaa...! Eceeeeeeh... Hahahahaahah.. Ok2... Sorry terhappy plak...

Untuk pengetahuan semua.. Aku dh grade .. alhamdulillah tak sia-sia aku bersabar. Akhirnya aku menggenggam buku grade.. Ha.. Sbb skang dh tak pakai skroll dia tukar mcm buku tu.. Kikiki.

Gambar memang ini je yang ada, maklum la kan... Aku sorang2 je, tak de sape yang dtg rai. Actually ada la mak ayah aku turun kl. Dek kerana aku sesi petang aku risau lambat habes, bapak aku plak tak ley drive malam dengan long distance.. So aku kata tak pe lah aku ok je kalau diorang tk dapat datang. Dah turun kl pun ok je bagi aku.

Tapi masa dalam dewan tu, agak nyampah gak ai la kan.. Mana taknya.. Orang sebelah ai dapat kejutan dari pakwe dia datang tau... Siap bawak masuk teddy bear lagi.. Hukhukhuk.. Ai je tak de sape nak buat kejutan sakit jantung ke ai... Uwaaaaaaaaa (˘̩̩̩o˘̩̩̩ƪ)






Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Wednesday, November 6, 2013

Beguk?

Ntah betul ke idak. Aku pun tak tahu.pegi je klinik ni... Sama ada beguk atau bengkak gusi pasal gigi bongsu. Tapi kalau gigi bongsu slalunya tak la lama.. Ni pipi dah macam belon dah.. Dah la pipi memang semula jadi tembam.. Di tambah plak tembam tambahan yang bukan botox.. Maka lebih la kemontokannya..

Biasa kat klinik kalau tak de para baby.. Memang tak sahkan? Tengok baby yang banyak ni.. Rasa macam.. Nak kata.. "Bahagialah kau anak.. Jaga dirimu..jaga ibubapamu..jaga agamamu..jangan kau lakukan kelalaian dan dosa seperti aku..jangan kau jerumus dosa yang susah untuk kau basuh walau dengan kapur barus.. " Tapi tu semua dalam hati lah. Memang slalu aku cakap dengan diorang.. Tapi dalam hati.aku tahu diorang ada talipati kuat dengan aku mesti diorang dengar. Hihihihi.

Jeles je tengok semua orang ada zuriat... Tapi kalau aku ada.. Ada zuriat dan penyumbang zuriat.. adakah aku benar2 bahagia dan dapat menambah pahala? Allah saja yang tahu. Sebab tu aku perlu redha dengan ketentuan ni..

:)
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tuesday, November 5, 2013

Kadang kala ia perlu

Untuk kesekian kalinya aku jumpa pakar psikologi. Aku rasa ini tetap akan berlarutan. Alhamdulillah, lepas perjumpaan tu agaksedikit tenang,tp tk kan lama aku pasti yang itu. Maka aku rumuskan perjumpaan itu akan bertambah lebih kerap dari biasa.

Aku masih tak ley kawal diri. Tak boleh nak terima kenyataan. Tak boleh nak memasukkan diri dalam situasi sebenar. Aku tahu aku kena kuat, aku suka bila org nampak aku kuat. Tp hakikat dalam macam span. Serap semua perkara dan tanggung!!!!
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tuesday, October 29, 2013

Ya tuhan... KeagunganMu

Ya Allah
Dalam sujud terakhirku
Kuteriakkan asma'Mu sekeras-kerasnya
Agar runtuh dinding kesombongan dalam hatiku
Biar tenggelam segala kejahilanku..

Ya Rabbi
Dalam sujud terakhirku
Ku menangis sejadi-jadinya
Biar kering air mata ini
Namun basah ladang hati yang gersang..

Ya Rahman
Dalam sujud terakhirku
Kulihat semua dosa yang membayangiku
Kelam mencengkam jiwa yang lusuh...

Ya Mujib..
Aku berlindung di atas nama-Mu dan kekuasaanMu..
Peliharalah diri dan hatiku
Agar ia mampu membesar dengan baik
Redhalah daku menjadi sayap kiri perjuangan..
Biarlah daku menyemarakkanya..
Kan ku teguh menatang serikandi ummah..

Ya Rahim
Dalam sujud terakhirku
Biarkan daku patah dalam cahaya-Mu
Biarkan kumusnahkan titik-titik kemunafikanku
Agar daku kembali ke dalam pelukan hidayah-Mu

Ya Allah..
Aku akui keagungan-Mu..
Namun hatiku sering leka..
Jahiliah seringkali bertakhta dijiwaku..
Aku mohon agar diberikan hati yang baru..
Hati yang sering terikat dengan-Mu..
Yang sentiasa rindu dan takut pada-Mu..

Ya Malik..
aku berharap diri ini belum terlewat..
Untuk aku kembali sujud dan bertaubat kepada-Mu..
Ampunkan segala dosa-dosaku
Di atas setiap keterlanjuranku
Janganlah Engkau panggil daku tika diri ini masih berlumuran noda..
Kasihanilah daku, Ya Allah
Bantulah daku dalam menempuh jalan rasul2Mu..
Dalam usaha mencari firdaus-Mu..

Ya Allah Hanya kepada-Mu lah terletaknya harapanku
Biarkanku hirup nafasku sekali lagi
Hanya untuk menyebut nama-Mu dan kekasih-Mu tercinta
Sesungguhnya aku adalah kepunyaan Allah
Dan kepada-Nya jualah aku pasti kembali....Amiin ya Rabbal 'alamin
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Thursday, October 24, 2013

Buat renungan bersama

Jika Tuhanku bertanya padaku..
"Tidak malukah kau bermaksiat pada-Ku?
Kau sembunyikan dosa dari makhluk-Ku
dan datang pada-Ku dengan penuh dosa."

Bagaimana aku nak jawab wahai diriku yg malang?
dan siapalah yg dapat menyelamatkan aku?

Aku terus menyogok jiwaku dengan impian dan harapan
dari semasa ke semasa.
Dan aku melupakan apa yang bakal dihadapi selepas mati
dan apa yg akan berlaku selepas aku dikafankan.
Seolah-olah aku ini telah dijamin untuk hidup selamanya..

Seakan mati tidak akan menemuiku.

Dan telah datang kepadaku sakaratul maut yg ngeri.
Nah! Siapa yg mampu melindungiku?

Aku melihat pada wajah-wajah..
apakah ada daripada mereka yg akan menebusku?

Akan ku disoal,
"Apa yg telah aku lakukan di dunia
untuk menyelamatkan diri ini?"

Maka bagaimana akan ku jawab
setelah aku mengabaikan urusan agamaku?

Celakanya aku!
Apakah aku tak mendengar ayat-ayat Allah yg menyeruku?
Adakah aku tak dengar apa yg telah diberitakan dalam surah Qaaf dan Yaasin?
Adakah aku tak dengar tentang hari dikumpulkan manusia,
hari perhimpunan dan hari Ad-deen (qiyamah)?
Adakah aku tak dengar panggilan ajal maut menyeru dan menjemputku?

Maka ya Rabb! Seorang hamba datang dan bertaubat
Siapa yg dapat melindunginya?

Melainkan Tuhan yg Maha Luas PengampunanNya dan
yg membimbingku pada kebenaran..

Aku telah datang pada Mu, maka
kasihanilah daku dan beratkan timbangan kebaikan ku..
Dan ringankan (percepatkan) hisabku
kerana Engkaulah yg terbaik dalam penghisaban.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Monday, September 30, 2013

jom dengar aku bercerita

lately aku sangat tak berapa ok. tak tahu kenapa. tapi lebih pasal jodoh.. yelah mesti korang cakap....

"sabarlah.. semuanya ketentuan Allah"
"Allah dah sediakan yang terbaik buat kau.."
"bertabahlah... insyaAllah ada jodohnya.."
"kau kan kuat... tunggu lah dia sampai hujung kesabaran pasti rasa kemanisan"
"jodoh tu ketentuan Allah, bercinta bertahun pun tak tentu lagi kawennya.. sabarlah ya.. Allah tahu apa yang terbaik"

yup.. ini semua word yang korang cakap.. yang aku selalu dengar dan kadang2 aku sendiri cakap macam tu kat orang.. tapi tipulahkan kalau aku cakap aku tak pernah menangis... ya... sekarang air mata je peneman aku.. kalau aku terfikir "sesuatu" memang aku akan menangis teresak-esak.. ntah..kuat mengatakan aku tak kan rasa bahagia itu sampai kehujung nyawa.. tapi aku tahu dan sangat percaya juga Allah telah merancang segala yang terbaik buat hambaNya.. mungkin apa aku rasa itu adalah salah.. ya salah mungkin... tapi mungkin.. bermakna ada kebarangkalian juga adalah benar, kan?

ntah ar.. jeles tengok kawan-kawan semua dah kawan. pastu ada yang dah aada anak.. yang skang baru tahu mengandung.. exboipren aku si ramzan pun dengar cerita macam dah ada berita gembira.. tapi aku? masih lagi kan? masih lagi celaru.. keliru.. dengan hala tuju fasa kehidupan. senyum? bisa aja baaaaah... sampai orang pun boleh tak perasan sebenarnya aku selalu menangis... sampai orang tak tahu yang aku berjiwa kosong... sampai orang tak boleh tahu yang aku sebenanya sayu.. bukan orang yang ceria...ya.. semua nya terselindung di balik tawa..senyum.. ramah.. usikkan..kata-kata manis.. kata-kata semangat... semua terselindung..

sedih la... sedih sangat... bukan tak redha... redha.. tapi sayu... bukan ke sayu sedih tangis itu juga perasaan yang di anugerah Allah kepada semua makhlukNya? jadi tak salahkan perasaan tu ada dalam diri aku sekarang? 


adios.. :)

Friday, September 27, 2013

Baaaaaa chak !!!

Assalamualaikum

Lama kan tak jengah blog?
Ada je ritu draft something..
Tapi jd draft je la.hehehehe.
Alhamdulillah sekang ni life makin sibuk.
Setiap hari adalah sesuatu yg baru.
Kerja sekarang bermula 8.30am-11pm.
Penat?
Tipu la klu kata tak penat.
Tp aku enjoy.
Belajar banyak benda baru.
Bahasa baru.
Skang ni baru terasa kepuasan kerja.
Kalau tidak,aku rasa kompius je puas tu bagai manakah rupa bentuknya...
Aku skang pun kurang berforum.
Kurang berfb.
Alhamdulillah semua financial dh masuk dlm management yg cantik.
Mana yg tk payah nak berhutang,kita lpskan kat cash.
Eh!
Banyak gak la untung..
Penat je sikit.
Mana taknya,skang nek bas je.
K lah aku dh ngantuk ni.
Skang tido memang sampai je rumah, lelap...
Sebab penat.
Penat badan.
Penat otak..
:)


Adios amigos sayonara


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Wednesday, September 4, 2013

Puisi : coretan dari buku Lara dijiwa Ajym



cuba dikimbus memori rindu..
telah dicantas dedahan sembilu..
namun bertunas pula dedaun cinta..
mekar bersama bebunga bahagia..

mekar mengharum bebunga cinta..
berseri pula sayang kasihnya..
berharap benar cinta bersatu..
namun katanya..
selagi tinta semalam kekal bekasnya..
sayang pasti bertukar benci..
cinta berganti dendam..
aib terus menyakitkan..

sirah semalam bernostalgia sudah..
setapak melangkah..
semalam ditinggalkan pasti..
kini dan mendatang diharap bahagia menanti..
meski mentari milik semua..
bahang dan sinar jelas berkongsi..
namun buana hatinya kekal gelita..

wangian semarak lagi..
meski diajar hati tidak menyedari..
dicantas tumbuh lagi..
ditaras bertunas lagi..
lalu ditoleh senja kelmarin..
cuba dicari bebayang yang setia menari..
namun hilangnya tidak berjejak lagi..

sakit terus disakiti..
sayang tekal di sayangi..
cinta sedia mencintai..
kasih mengasihi..
rindu jelas merindui..



- ramlah rashid -

Friday, August 30, 2013

tigaploh ogos

aku hanya mampu berdoa sekarang.. moga Allah bukakan pintu hati mereka-mereka yang berkenaan.. lembutkan hati dia untuk menerima hakikat ini seadanya... moga Allah perkenankan setiap doa hajat aku.. moga Allah mendengar tiap keluh kesah aku.. moga Allah perkenankan setiap titis air mata aku..

Saturday, August 24, 2013

Luahan hati doploh pat ogos tigablas

Sekarang aku kat kampung. Ntah lah. Hidup aku tak happy macam dulu. Kenapa ya? :( sungguh aku sedih. Balik kampung ni pun aku harap aku boleh rasa sikit kegembiraan melayan kerenah anak buah aku, berbual dengan mak dengan ayah aku.. Sibukkan diri kat kedai ayah, kemas-kemas rumah mak. Tak pun baring sebelah mak sambil dengar mak mengaji. Hati aku sedikit tenang kalau ada orang disisi.

Kenapa? Salah satu punca adalah.. Aku ada lakukan satu jenis dosa yang aku rasa aku sendiri tak boleh nak maafkan diri aku dengan serta merta. Disebab kan tu, aku rasa sentiasa bersalah dan sentiasa berdosa. Paling aku takut, sekiranya aku mati dalam waktu terdekat. Adakah Allah sudah mengampunkan aku? Adakah mak dan ayah mengampunkan aku? Adakah aku terhindar dari siksaan Allah atas dosa yang aku dah buat?

Dosa.. Ya.. Sebenarnya tanpa kita sedar, hari-hari kita melakukan dosa. Tapi kita hanya memandang remeh. Paling selalu kita buat, mengumpat. Dengan sedar atau tanpa sedar, secara nyata atau didalam hati. Belum kira lagi didalam bab solat.. Apatah lagi dalam waktu bekerja dari segi keikhlasan dan kejujuran. Dari segi kata-kata.inikan pula,aku menambahkan lagi dengan jenis dosa besar??! Subhanallah! Astaghfirullah! Laaillaahaillaallah..

Ya Allah... Ampunkan dosa-dosa ku ya Allah.. Ampunkan segala kemungkaranku ya Allah.. Ampunkan segala kelalaian ku ya Allah.. Ampunkan segala keterlanjuranku yaAllah.. Ampunkan segala kemaksiatanku ya Allah.. Ampun kan dosa ibu bapa ku ya Allah.. Sesungguhnya siksaan Mu itu sangatlah pedih yaAllah.. Aku tidak dapat menanggung kepedihannya.. Ampunkanlah aku... Selamatkanlah aku dari siksaanMu.. Yaaaa rasulallah.. Doakanlah umat mu ini ya rasulallah.. Mohonkan keampunan ku ya rasulallah..lindungilah aku dibawah lembayung syafaat mu ya rasulallah.. Bantulah umatmu ini ya rasul allah...




My BlackBerry's juiced by DiGi. How about yours?
http://m.digilive.my/bbplans

Sunday, August 18, 2013

Berlalu sudah harinya..

Hari ni 18 ogos 2013 .. Maka dh lepas 3 hari dari hari lahir aku 15 ogos.macam yang pernah aku kata, aku memang tak sambut hari kelahiran aku tahun ni. Jadi aku dh block kat fb siap-siap utk paparan tarikh lahir tu. Maka tak ramai lah ingat yang sebenarnya besday aku hari itu. Its ok.. Tak kisah pun.

Dah terlampau banyak benda duka yang berlaku sejak hari kelahiran aku. Banyak juga merana jiwa aku. Tapi apakan daya.. Aku memang kena harungi dengan tabah semuanya. Aku memang penat dan tak larat.


Aku dh tak tahu nak tulis apa. Sebenarnya jiwa aku sakit. Jiwa aku memberontak. Jiwa aku lumpuh dek perkara-perkara mungkar yang terjadi. Aku mengharap pengampunan dari Illahi.. Aku berharap aku tak mati sblm bertaubat.. Azab Allah itu sangat sakit. Aku tak mampu nak tanggung (╥﹏╥)







My BlackBerry's juiced by DiGi. How about yours?
http://m.digilive.my/bbplans

Friday, August 9, 2013

luahan hati raya ke-2

Ntah la.. Walau senyuman dan tawa bersilih ganti.. Tapi hati tetap sayu dan pilu. Bukan..bukan.. Bukan kerana aku terkenang orang-orang yang telah pergi meninggalkan aku, tapi... Haih.. Susah nak kata. Hati berat..

Dalam hati penuh rasa kesakitan dan keperitan. Penyesalan dan ketakutan. Kegusaran dan kegelisahan.. Rasa luluh yang bukan kepalang.. Siapa tahu? Tiada yang paham..

Ntah lah.. Mengharapkan keampunan illahi.. Walau bukan di akhir ramadhan lagi.. Tapi aku masih merintih keampunan dosa-dosa yang aku lakukan. Masih terasa lagi kehinaan dan kehodohan diri disisi Allah. Masih lagi tidak dapat melupakan dosa-dosa yang telah aku lakukan. Terasa diri ini sangat jijik.. Sangat hina. Ya Allah.. Hanya engkau yang mengerti rintihan aku ini.





My BlackBerry's juiced by DiGi. How about yours?
http://m.digilive.my/bbplans

Thursday, August 8, 2013

Selamat hari raya

Assalamualaikum.. Salam lebaran dari hest untuk semua..

Di penghujung ramadhan ni, sebak rasa hati. Dah la yang penghujung aku tak dapat meraikan.. Ditambah plak ada kelalaian dosa yang aku buat. Subhanallah.. Sebak dada mohon keampunan dari Allah. Kesilapan yang kecil mengakibatkan kesilapan yang besar berlaku.. Harap Allah terima pemohonan ampun aku.. (╥﹏╥)

Buat kalian. Sejuta kemaaf ku pohon. Moga kalian sudi memaafkan aku.. Dan dengan serendah diri.. Dengan nama Allah.. Aku memaafkan setiap kesilapan kalian pada aku. Aku merendahkan hati memaafkan setiap insan walau yang pernah aku kata aku tak maafkan sebelum pun, aku maafkan dengan ikhlas hati.. InsyaAllah..

Salam lebaran.. Salam minal aidiwalfaizin..









My BlackBerry's juiced by DiGi. How about yours?
http://m.digilive.my/bbplans

Tuesday, July 30, 2013

Puisi : mengejar pelangi

Berlari mengejar kaki pelangi..
Walau luka tidak dihiraukan..
Tetap senyum memandang pelangi..
Walau tampak dekat tapi pelangi jauh secara realiti..
Berlari terus berlari..
Walau kehausan tetap berlari..
Sanggup kaki luka melangkah duri..
Demi pelangi ku terus berlari..

Hayunan langkah makin perlahan..
Dada berombak bagai taufan..
Lelah mengejar..
Badan rebah..
Kaki longlai berkerat patah..
Senyum makin hambar..

Kala ini jangan pelangi mampir ke hadapan..
Menunjuk diri hanya sehasta genggaman..
Kerana..
Tika detik itu aku hanya mampu memandang..
Bersama senyuman pudar..
Badan ku terdampar..
Bersama mata sayu..
Badan luka berdarah..
hati yang sudah kejauhan..
My BlackBerry's juiced by DiGi. How about yours?
http://m.digilive.my/bbplans

Thursday, July 25, 2013

Soal jawab bersama hest

Assalamualaikum..

Hai guys, slamat pagi. Memang pagi sangat. Mata tak nak lelap. Mungkin sebab dah terlelap tadi. Lepas maghrib tadi. Hohoho.. Kantoi tak pegi terawih. Diam tak diam, dah masuk hari yang ke 15 puasa. Subhanallah, cepat betul masa berlalu.

Untuk sesi soal jawab kali ni, hari tu aku dapat la 1 soalan dari seorang teman..

"Kak, nak tanya la. Macam mana kau handle perasaan sunyi single?"

Huhuhu.. Soalan yang sangat berat kot. Baiklah, aku cerita apa mula-mula aku rasa. Yang pasti, mestilah sedihkan? Mana ada orang tak sedih bila tengok semua kawan-kawan dah ada pasangan.. Dah ada anak-anak lagi.. Mestilah sayu.. Tambahan pula masa tu kita ada masalah.. Serabut dengan sesuatu, kita nak seseorang memeluk kita dan cakap "semuanya ok,insyaAllah" tapi waktu tu,tiada siapa yang boleh kita menumpang bahunya,tenggelam dalam dakapnya. Memang terasa sangat. Lebih-lebih lafi tengok ex-ex semua dah bahagia. Kita pula still single. Huhuhum memang pedih.

Tapi lama-lama aku fikir balik, jangka hidup aku ini sahaja. Kenapa aku tak menikmati hidup aku dengan kegembiraan? Ini satu pembaziran... Waktu kita tk dapat nak ulang, kalau ditakdirkan meninggal waktu terdekat tu.. Alamat rugi la. Sebab tak menikmati hidup dengan banyak ciptaan unggul Allah.. Tk buat banyak amal. Tak buat banyak benda berfaedah. Sangat rugi. Kalau seluruh hidup sibuk dengan rasa sayu dan sedih.

Lagi satu.. Bagi aku, masa nilah aku perlu curahkan kasih sayang dan cinta ni kepada kedua orang tua dan ahli keluarga yang lain..bila kita bercinta dengan ibu bapa, kita memang tak akan rasa sunyi sekali pun. Sebab kita bersama-sama orang yang akan bersama dengan kita hingga akhir nafas..

Jadi, pada siapa yang sedang kecewa single berseorangan sekarang. Cuba muhasabah diri. Baiki mana yang kurang.. Lebihkan mana yang tak cukup. InsyaAllah, kita tak kan rasa terlalu sedih sayu dn kecewa..




Jangan mencari cinta. Sebab cinta akan datang sendiri. Tapi jangan mengelak dari punca cinta.. Kalau mengelak macam mana cinta nak datang dalam diri..





My BlackBerry's juiced by DiGi. How about yours?
http://m.digilive.my/bbplans

Monday, July 22, 2013

cuak... susah nak beri kepercayaan ..lelaki oh..lelaki



assalamualaikum..

hai korang.. huhuhuhuh.. apasal eak tajuk tu? hurm entah lah, hakikatnya memang itu yang aku rasa dalam hati. nak mempercayai orang terutamanya lelakii pada waktu ni. mungkin sebab selalu di sumbat dengan pelbagai isu kekejaman manusia yang buat aku rasa fobia kot.

sampai ada lelaki nak berkawan dengan aku, nak ajak keluar, memang aku rasa bermacam-macam perasaan ada. kot la di rogolnya.. kang di ajaknya kawan-kawan dia rogol ramai-ramai plak kang.. ish... itu kot la melawan di bunuh plak.. ada niat nak jual ke kongsi gelap ke.. kena siksa kena dera.. nauzubillah..

macam mana eak aku nak hilangkan perasaan ni? memang aku takut sangat zaman sekarang punya situasi, nak percaya salah tak percaya salah.. kang tak keluar sama-sama kang bila plak aku nak kawen sebab orang susah nak dekat.. haish,, macam mana ni weyh??

dalam dilema gwa...


















Friday, July 19, 2013

D.I.Y balcony deco

assalaaaaaaaaaamualaikum..!

hai korang.. aku nak share sikit dengan apa aktiviti terbaru aku..aku ni biasalah kan, kadang-kadang datang idea... kalau tak buat alamat tak kan jadi pape. so nak di jadikan cerita hari tu aku rasa sangat nak DIY deco balcony.. almaklum la aku tak pernah pun buat, rumah mak ayah tak de laman-laman ni... selama ni duk umah tak de balkoni. duk umah kat sini dah nak masuk 2 tahun pun tak pernah teragak. tapi kali ni memang tekad abes.. 

so aku mulakan dengan memberus lantai tu.. hahahaha.. giller berkeladak ok... sebab air hujan kadang kala bertakung. itu salah satu buat aku tak selera sangat nak melepak kat balkoni sebab tempat tu tak best.. kekekekekekeke...ok.. pikir punya pikir, apa la yang aku nak bua dengan kos yang rendah. almaklum le aku kan kurang la berongKOS ... 

jadi aku ambik keputusan gabungkan konsep laman dn balkoni..  jadi aku beli mat 2tone kaler merah dan hijau kat carefour. alhamdulah mat tu plak ada la design sikit.. agak mahal jugak le.. satu plastik tu ada dalam 6keping 1x1 berharga asal rm20.90 tapi ada promosi jadi rm16.90.so aku beli la dalam 4 paket ada dalam 32 keping.. kemudian aku beli batu putih dan hitam tu. aku ada tanya elina dia cakap paling murah dia dapat rm20 paling mahal dia dapat rm28, aku ke sungai merab.. alhamdulillah aku dapat murah..rm20 sekampit jadi ambik 2 kampit hitam dan putih berharga rm40 kesemuanya. pastu aku ada lah berangan nak letak yang kayu tukan atau batu refleksologi, tanya kat kedai dia cakap sekeping menda tu dalam rm 10 keatas.. alamak.. mana ley ni.. pastu aku tipon epul tanya dia, area tempat dia kerja tu ada tak agak2 orang potong pokok? sebab aku nak dahan sebesar 2 cekak sepanjang sesiku dalam 10belah.. errr.. lepas aku pikir.. betapa klasiknya permintaan aku itu.. aku sms balik kata tak payah. sebab kompem susah nak dapat.. pikir punya pikir, last-last aku pergi kedai papan. mula-mula minta diorang potongkan papan pamanis tu 2 kaki setengah sebanyak 10 keping, tapi ada masalah dalam pengiraan, jadi 2kaki sebanyak 10 keping..ok la.. 2kaki pun panjang jugak... 

jadi malam tadi aku pun menyusun semuanya... kalau tengok gambar kat atas tu, kat akurium tu ada kayu garis-garis tu kan? itu sebenarnya aku nak buat DIY frame canvas aku berukuran 3x4 kaki.. tapi amatlah malang.. aku tak jadi buat.. last2 canvas aku tu aku tampal je kat dinding.. ekekekekeke... so, dari terbuang, aku pun buat lah macam tu... 

so total kos buat masa ni

mat         = rm67.60
batu        = rm40
papan     = rm70

TOTAL = rm177.60 

insyaAllah kalau balik kampung ni, aku nak tengok tempayan-tempayan lama untuk menambah eksesori kat stu.. hehehehehe.. yang lain tu nanti berdikit-dikit la aku... kira ni bukan 100% final touch ya... kira baru 70%

so lepas ni rancangan igt nak deco ruang depan gate depan pintu rumah.. tak pun hall.. dapur aku dah buat dulu dah sebenarnya.. memang cantik je dapur umah aku.. hehehehehehe.

nanti kalau aku jadi buat depan gate tu, aku masuk kan lagi k.. pape pun.. biar kos rendah tapi cantik mata memandang.. hehehe 

adios, sayonara !

Wednesday, July 17, 2013

Tips memasak : bihun goreng

Assalamualaikum .. Salam ramadhan.. Amboi.. Iya beno bizi aku ni, ramadhan ke-8 baru jengah blog. Hahahaha. Maaf eak semua, zebenarnya bukan apa.. Sejak kat opis tak ley nak berblogging ni.. Rasa macam hilang separuh mood nak blog. Hari tu plak.. Blogging by email pun ada problem. Adeh, sakit hati kite!!

Membebel banyak pun tak guna.. Pertama sekali, salam ramadhan buat semua.. Aura raya dah terasa.. Walau dah niat malas nak raya ini tahun. Hahahaha.. Cukup raya pertama. Tp tk pe. Kita tengok dulu keadaannya.. Baiklah, dalam bulan puasa ni, macam biasa aku still dengan rutin diet aku, malas aku perhebatkan lagi dalam pemilihan makanan dan kuantitinya.moga ada la penyusutan sikitkan? Cuma bersenam tengah malam aku belum dpt buat,sebab perut rasa penuh je plak walau banyak air. Haih! Kena arrange balik rasanya..

Baiklah, berbalik pada tajuk kat atas tu. Aku tak la nak bagi resepi menggoreng bihun.. Aku rasa itu dah banyak je kot.. Tak pun ko belasah je, asal ada bawang dengan cili pun dah jadi. Tapi kali ni, aku nak kongsi petua, macam mana nak buat bihun kita tu,sesedap rasa..tak putus-putus pendek dan lembik!

Selalunya, kesilapan orang dapur lakukan adalah, dengan merendam bihun dengan air panas. Untuk masak bihun goreng, jangan sesekali rendam bihun dengan air panas, even dah terlewat skali pun, rendam sahaja pakai air paip, tp nak pakai cepat sangat rendam sengan air suam. Kenapa?? Sebab kita hanya nak melembutkan bihun, bukan memasakkan bihun tersebut. Ini kerana,bila kita selesai menumis sambal untuk bihun,sebelum memasukkan bihun,kita akan masukkan air kan? Jadi masukkan air yang agak banyak.. Tp jgn le sampai sekuali, agak2 suku kuali atau 2 kali ganda bihun direndam. Tunggu air rencah tu mendidih sikit,baru masukkan bihun,jadi bihun akan masa bersama rencah..

Rencah pula.. Setelah menumis semua vahan tersebut,lepas dah garing tu, dah letak air.. Ok, masa ni la.. Letak semua perasa yang di perlukan. Seperti, garam,asam keping(yg ni akunye resepi,sbb tk suka guna sos tomato atau cuka) aji nomoto, sostiram, kicap, sos cili dan semua-semua la yang nak di letak.. Gaulkan dalam rencah cair tu, kemudian rasa.. Pastikan rasa dia adalah PEKAT!! Maksudnya, rasa kesemuanya 2 kali ganda dari rasa yang kita akan kata ok atau sedap. Ni sebab apa? Sebab.. Bihun tu tawar, jadi kita kena buat kuah dia tu 2kali ganda rasa, bila masuk bihun dia akan rasa sangat sebati dan sedap di lidah ketika makan.

Petua ni, hanya boleh di guna pakai untuk bihun sahaja.. Untuk mee goreng dan kue tiaw tk boleh ya... Yang untuk 2 jenis mee lagi tu.. Dalam entri kemudian hari. Hehehehee...

Ok guys, selamat mencuba.. Pasti syiiiiiioook la!!!


Selamat bersahur dan berbuka.. Babai!!! Muuuuuuuah!



My BlackBerry's juiced by DiGi. How about yours?
http://m.digilive.my/bbplans

Monday, July 8, 2013

ATV SPORT

15 jun hari tu.. aku pegi main ATV dengan housemate aku... aku sanagat pelik juga la nape minah ni tetiba nak main sukan ekstrim.. tapi pikir blasah  aja, sebab aku minatt... so tak le tertanya apakah mimpi dia,. kitorang pegi ATV di kemensah.. belakang zoo negara. kami ambik pakej rm100 bermakna dalam 1 jam..

kami gerak dari rumah jam 7.45, sebab kena ada kat sana sejam awal untuk sesi penerangan.. normal la tukan... sampai sana dal am jam 8.20.. rupanya kami lah peserta paling awal. hahahahaha... ATV ni best, cara bawak dia lebih kurang macam motor, cuma pengawalan dia  bukan macam motor. handle dia kena pegang kuat-kuat dan memerlukan kecekapan dalam buat pusingan dan selekoh...

macam yang aku cakap la kan. kepelikang dengang keinginang housemate aku ni.. akhirnya terjawab.. sebab dia tak berani uga mencubanya.. jadi dia mendapat personal gude..  jeles ai ok.... hahahahaha.. so jom layan beberapa gambar yang aku ada

ni semedang sampai terus bergambau.. nak masuk utan kan... so memang tak make up..



inilah rupa ATV itu...

lupa nak cerita.. memandangkan masa ni kami berdua satu team, jadi kami di campurkan dengan 1 lagi team members hotel marriot tak silap aku. diorang 1 department ada dal12 or orang campur aku dengan housemate aku dalam 12 orang... jadi kami di bahagi 2 kumpulan yang mana setiap kumpulan ada 1 guide


perhentian kami di sebuah waterfall kecil.. cantik gak.. tp kecik jela.. para guide tukata boleh mandi. tapi memandangkan sorang pun tak turun mandi tak kan lak aku dengan riaknya nak kecebur dalam tu kan? 
kat sini diorang berhenti dalam 30 minit. untuk pakej 300 tu tak silap aku diorang berhenti dalam 1 jam.. dan waterfall nya pun lain dari gmbr ni... lagi cantik kata mereka...

aku dengan sorang budak team aku... budak melayu tapi muka ala-ala cina.. mulut memang tak ley tahan kuat tul membebel.. tapi dia memang best, nampak sangat suka adventure. dia cadangkan pada aku dengan feez untuk ke sungai chiling... dia kata sangat OSEM!

ok.. ini dalah personal guide housemate aku... hensemkan mamat ni? nama dia li.. nak berkenalan? sila pergi main ATV wakakakaka



ini kami jugak lah kan... oleh kerana mama tu suka kat osmet aku.. so aku pun ajak le bergambau sekali.. hahahahha...


main atv memang pengalaman yang osem... lepas ni tanam tekad nak pegi yang pakej 300 tu.. badan kena ready sebab memang dia sangat la memenatkan. yang 1 jam pun aku rasa sangat penat, inikan pula yang 3jam.. hohohohoho...


pssssssstttt... aku skang kawan dengan salah sorang guide kat sini... nama dia mohd pollaris atv adventure park.. hahhahahahahaha





Monday, July 1, 2013

Cerpen : 150 juta kali (5)

"Hari ni ramai betul customer" tegur reza kepada haiqal..
"Untung lu la bro..masyuuuuk" haiqal ketawa.. Reza hanya senyum sambil tangan ligat menulis sedikit laporan kewangan.

"Haiqal..I nak balik.. U lama lagi ke?" Haidal berpaling, telinganya sudah merah.
"I pun dah nak balik juga ni, tunggu reza je siapkan report" haiqal tersenyum, hatinya berombak.
"Kalau macam tu, apa kata u teman I minum? Boleh?"
"Minum? Er..."
Reza tersenyum "boleh je dhia, I pun nak join, haus pula tekak ni.."
Dhia tersenyum hambar..

"Guys.. Balik dulu.. Tata..."
"Hey hud!!" Reza menjerit.
"Yaw! Wassup bro"
"Jom minum?"
"I nak balik la reza" huda memberi alasan.
"Ala.. Kejap jela" paksa reza..
Haiqal memandang.." Common hud.. Dhia pun ada.." Suara haiqal merayu
Dhia berpaling kearah lain dan membuntangkan mata..
Huda diam.. Dia pandang saemua, kepalanya di garu, jam didinding berdetik direnung.
"Ok.. Tapi kejap je la ye, nak balik.."
"Seeeet... Tolong aku tutup api haiqal.." Reza segera dengan pantas menyusun segala alatan tulis di atas meja.

dhia membuat muka tak puas hati, hajat di hati nak minum berdua dengan haiqal.. Bukannya dapat.. Dah tu bukan bertiga, malah jadi berempat, sakit betul hati dia.

Di kedai minum, mereka saling duduk bertentangan, huda di hadapan reza, dhia di hadapan haiqal. Dhia tidak melepaskan peluang untuk melihat wajah haiqal sepuas-puasnya. Haiqal perasan itu, dia terasa sangat kekok, membuat dia rasa terkongkong. Telinga terus memerah. Suasana kedai mamak yang bingit membuatkan suasana yang tiada sebutir kata dari empat mulut tetap tidak sunyi. Semua sibuk menilik telifon genggam.

"Hud anak nombor berapa?" Haiqal memecah sunyi. Matanya tajam memandang huda..
"Yelah hud, aku pun tak pernah tanya.." Balas reza. Huda hanya senyum.
"Nombor 3 dari 4 adik beradik"
Semua mengangguk-anggukkan kepala. Dhia membetulkan duduk, dilembutkan badan melentur sambil memandang haiqal. Dia tahu tiba giliran dia pula di soal. Dengan senyum tipis dan menggoda..
" So.. U duduk mana sebenarnya.. Hud?" Haiqal menyambung..

"WHAT ??!! WHAT ??!! Masih lagi soalan untuk hyd??? Hey... Aku yang ajak kau keluar minum la..!!!!" Jerit dhia dalam hati.. Dia terus bersandar tegak kembali di kerusinya. Tanya di silang ke badan. Muka berpaling ketepi. Malas sungguh dia nak mendengar butir lanjut perbualan tu.

"Ini dia.. Tehyo yais, mieylo yais,
Eyais limau.. Dengan kopi panas" kata bangla yang menghantar sambil semua minuman di letak kan di atas meja.

Mereka mengambil sendiri air masing-masing. Perbualan tidak serancak meja-meja lain yang ada disekeliling mereka. Lebih banyak diam. Hanya sekali sekala sahaja mendengar reza melontarkan soalan-soalan. Dhia monyok, masam mencuka..

"Ok guys.. I nak minta diri dulu. I dah cakapkan I tak boleh lama.." Huda bangun seraya mengambil begnya.
"Its ok huda, aku pun nak balik ni" sahut reza seraya bangun di ikuti haikal dan dhia.

"Sape bayar ni?" Tanya huda tersengeh
"Its ok. I bayar semua" balas dhia..
"Really? Thanks dhia.."Huda senyum dan menghulurkan tangan untuk bersalam di sambut baik oleh dhia. Huda terus meninggalkan mereka..

"Err.. Haiqal.. U teman I sampai ke kereta boleh? Kereta I jauh kat hujung sana" tanya dhia sambil membuat memek muka sayu dan minta ehsan..
"Aaaa.."
"Its ok bro.. Lu teman la dhia..kesian plak dia" potong reza.
"Oklah kalau macam tu.. Aku pegi dulu la.."
Dhia tersenyum riang.. Puas hati dia. Akhirnya dapat juga saat berduaan dengan haiqal.. Ouuuh... Berdebar rasa.. Mereka beriringan meninggalkan perkarangan mamak menuju ke tenpat kereta dhia.

Sepanjang perjalanan..
"Haish! Apahal mamat ni,dh tinggal berdua je kot dengan aku..tanya la pape.."Rungut dhia dlm hati
"Haaaaaihh..dah jauh langkah pun tak de bunyik? Tak blh jadi ni.."

"Haiqal.. Kereta u kat mana?"
"Kat sebelah sana.. Kira nanti kena pusing balik la..."
"Ouh.. Its ok.. Nanti I bawak u naik kereta pergi kekereta u, ok?"
Haiqal hanya senyum..
"Eh...dhiah.. Depan tu.. Huda kan?"
Dhia memandang kearah 1 susuk yang bejalan dengan penuh keyakinan..
"I rasa la.."
"Bagus diakan.. Berani betul pergi kat parking hujung sorang-sorang..hujung sekali tukan kereta dia?? Waaaah...." Haiqal sangat kagum.. Tiba-tiba..
"Er..er.. Dhia,maaf ya jgn terasa saya cakap macan tu tadi. Tak de niat apa-apa..tak de niat perli awak pun..cuma kagum je dengan dia..sbb nampak she is a strong women" haiqal tergugup..baru dia tersedar.mungkin katanya akan mengguris hati dhia.bukan niat di hati nak menyindir kelemahan dhia dan memuji kelebihan huda, tapi tu semua secara spontan.
"Eh..its ok.." Dhia melemparkan senyum paaaaaaaaling manis.
Dalam hati? Siapa yang tahu.. Bergolaknya mcm tsunami di bulan disember... Merempuh kuat.."Sial betul pompuan ni,asyik potong jalan aku je" matanya di kecilkan melihat huda dihujung parking memasuki perut kereta..geram betul hatinya.
My BlackBerry's juiced by DiGi. How about yours?
http://m.digilive.my/bbplans

Thursday, June 27, 2013

ini sambungan kisah jalan-jalan JB

@}--- Sambungan.....


Malas nak taip tajuk, ni sambungan entry semalam.
Gila pemalas...!

Okeh now sambung jalan-jalan hari Ahad (28/04/2013)
Kami ke Rumah Kanak-Kanak Spastik Johor Bahru....misi mencari adik angkat untuk mereka berdua. Maklum...mereka masiH single. So...cari laaa adik or abang yang boleh diangkat-angkat.
Hahahahah





Pagi tu hujan...so kami merayap indoor je.
Kat luar pun banyak jualan....gerai makanan paling banyak.
Disebabkan hujau renyai yang semakin lebat....agak tak menyelerakan nak makan-makan kat situ.
Lagipun kami dah bekfast Mc'D pagi tu...
So pegi sekadar menghabiskan kupon.

Last but not least....itu yang kami grab.
Drive 7 yo!!!


Settle kat situ, merangkak ke The Zon pulak.
Free duty!!!
Sebenarnya takde dalam plan pun, tapi disebabkan nak pi amik Incek Somi kat istana tengahari tu, so lepak mall yang dekat-dekat je laa. Senang nak pegi nanti...
Dah datang free duty tak sah laa kan kalo tak masuk kedai cekelat....
Arghhhh....so murah!!!



Dedicated to Whittaker's lover....boleh pilih nak yang mana


Aku rembat ni je kat kedai cekelat yang pertama.
Dekat ngan umah kan...so tak payah beria-ria nak memborong.
Kena sepak free nanti....hehehe


2nd Chocolate shop
Model tak berbayar ni ada je di mana-mana




Jelly bean ni sebijik macam dalam Candy Crush....hahaha


M&M ni cute....tapi....
*kang beli kena marah lak...so abaikan jek


Makcik sorang ni buang tebiat suh amik gambor ngan patong nih...
Fefeeling nak ke Korea katanya!!!


Konon penat sangat jenjalan....



Siap shopping bedezuppp...amik Incek Somi.
Lepak KSL City plak...cuci2 mata...KSL tu dah macam Korean Mall...
Kami kan peminat Korean....hahahaha poyo!!!


Metaceh Abang Ayiep banje kitorang mamam Sushi....burppppp!!!


Semakin bolat lepas bedal sushi....eh siyes punye bolat nih!!!


Then macam biasalaaa...kalo orang datang JB tak sah tak bawak pi Hello Kitty Town la kan.
Tapi macam biasalah...takdenya orang yang aku bawak tu masuk dalam town tu betul2.
Takat amik pic kat luar je pun....termasuk laaa haku.
Hahahaa....sayang duit woi. Len kali je laaa kalo nak masuk pun...hahahaa


Gigihkan minah ni...dalam sangkar kaca sangat ko. Seb baik tak kene sound ngan mak guard...ahahah
Layankan je laaaa


And opkos ke Legoland pulak...



Okey ler tu kan....
Balik umah pun dah dekat kol 7
Takde chance diorang nak take nap...sebab bas balik KL kol 9 malam.
hahaha...sampai umah mandi2...pack barang-barang, dekat2 kol 8 kuar makan lak.
Pic balik tak sempat snap...Note haku pun dah kong.
So semua tinggal kenangan dalam kepala otak jek...
Paling kelakar aku tengok orang datang JB balik KL bawak buah tangan sekotak.
Hohoho...dasyat memborong!!!

Well...thanks a lot to my real buddies.
Sorry yer...banyak lagi agenda tak terlaksana sebab kekangan waktu.
Next time datang lagi....kita kasi jimba lebih sket.
Next plan...kita jelajah pedalaman ye.
Tak mo dah ronda town....
Thanks a lot for coming here and both of you really make my day!!!

                                                                                                                                              THE END  

Wednesday, June 26, 2013

Jalan-jalan jay-bee part 1

yang sebenarnya.. 
aku sangatlah malas nak menaip..
oleh kerana ex-housemate aku dah upload itu cerita..
aku copy paste je, ea..ea..ea..?
hihihihi
aku ambik dari sini
so..
aku dalam cerita ni adalah ex-housemate aku



@}--- Minah-Minah Osmet lama datang JB woiiii....!!!!

hahaha...tajuk nak gempak tapi cerita dah basi.
Haku penat woi....takdan nak update cerita.
Tak kisah laaa bila berlaku pun....janji ada coretan disini.
yeahhh....inilah kami. Bila dah bertiga...kesengalan memang cepat berlaku...


Percutian yang dirangka lebih sebulan...tapi banyak projek tak dapat dilaksanakan disebabkan oleh kekangan masa...tenaga driver dan jurupandu arah...
Ahhhhh....laki haku pulak keje time-time nak cuti reramai nih...

Mika-mika ni sampai Jumaat (26/04/2013) malam.
Aku pulak waktu ni baru je period pain...arghhh memang spoil sikit.
So planning asal nak bawak diorg meronda town aku cancel....bawak pi makan je.
Pastu laju-laju balik umah....lepak-lepak borak-borak....tidooooooo

Cerita pagi Sabtu...(27/04/2013)
Minah osmet sorang ni sibuk nak ke laut kat JB ni.
Ada ke dia kata nak mandi kat laut Stulang.
Hoishhhh.....meroyan jap haku nak lepaskan minah sorang ni men air laut kat Stulang.
hahaha...tapi disebabkan nak lepaskan hajat, aku bawak laa juga merayap ke laut Stulang ni.
Actually motip amik gambor ni sebab nak nampak view Singapore kat belakang tu, tapi disebabkan matahari tengah naik...agak silau langsung mengaburi pencahayaan...

Ehh...aku sorang je tak specky ek.
Alhamdulillah...mata aku sihat. hahaha


Lepak kat Stulang ni kejap je...bukan ada apa pun kan.
Then pi sarapan kat warung cherry dekat flyover.
Ermm sape-sape keje area JB especially orang Wisma sure tau warung ni kat mana...
Makanan sedap....harga? Standard laaa JB kan....mane yang tak mahal.
Lepas santap-santap...bawak depa pusing-pusing around opis.
Nak jugak tu tunjuk opis kat mana....hahaha
Next destination is City Square mall...ntah apa yang dicari kat CS ni pun aku tak tau.
Bawak je laaa....

Sampai CS depa tolong pak guard buka gate....hik hik hik
Pastu terus terjah kedai super cute nih...
Hurmmm...aku dah tak nampak mana satu orang mana satu patung...serupa je sume!!!!
hahhaha


Ironman di hatiku...
hahaha....abang nak sekor!!!
 

Dalam CS ni bukan ada apa yang best pon. Takat cuci mata boleh laaa...
Penyudahnya, aku ajak diorang pi CIQ (Kopleks Kastam)
Dari CS ni ada bridge yang menghubungkan terus ke CIQ.
Lorong nak ke bridge ni memang ada jual macam-macam snack food.
Sempat laaa menyinggah....
Apa lagi kalo bukan takoyaki....arghhhhh sedappp!


Lepas order takoyaki, pi order crepe lak kat Crepe Signature.
Eh apesal keje makan jek nih???
Tak kenyang-kenyang lagi ke tadi bedal...nasi lemak and soto huh???


Bapak besor crepe nih...
Double scoop ice-cream with mango and strawberi...
Kongsi bertiga......tu pun seksa nak habiskan.
 

Ada nampak macam pelarian ngah tunggu truck imigresen tak???
haahahah....ni kat dalam CIQ
Sempadan check point keretapi untuk Malaysia-Singapore dan ini laa juga stesen terakhir keretapi di selatan tanah air kita ni.
Duk kat tepi ni layan makan takoyaki and crepe...sambil borak, gelak ketawa tak hengat donia!
Oh kawan...aku gumbira!!!


 

Okeh itu laluan masuk ke CIQ...
Masa datang tak dan amik pic...sebab orang berduyun-duyun kejor ketapi.


Sebelum sampai bridge tu, korang akan jumpa stall jual kuih-kuih tradisional.
Sangat menarik....nampak kemas dan lazat.
Sape nak beli...dipersilakan.
Aku tak lalu....sebab nyonya yang jual. hahahahaa


Kuar CS, langsung ke kilang Apollo.
Memasing borong tak macam nak bukak kedai...eh aku pun tumpang sekaki.
Siap amik kotak nak isi Apollo....dasyat!
Haaa...disebabkan memasing duk gila membeli...aku tak sempat nak snap pic.
Maknanya apa??? Maknanya aku pun gila memborong....hahahaha

Siap memborong...terus pergi umah Mak Bonda.
Wat jejak kasih sket....si Ima ni dah 3 kali datang umah aku.
Fiz ni baru sekali....so tak kisahlah, boleh makan tengahari terus.
Dah kenyang...memasing bantai tido jap.
Dalam kol 4 camtu, gerak pi JPO lak.
Time ni pun tak amik gambar sebab hujan lebat.
Layankan si Fiz je shopping....

Nak balik Kempas lalu highway...disebabkan hujan lebat, semua kaunter tol system down dipanah petir.
Huhuhu...setengah jam harung jam.
Member dah start kebulur dah....nasib tak sempat bertukar hijau, aku suh makan cekelet Apollo yang aku beli tadi. Fuhhhh...Apollo itu penyelamat. hiks...

Singgah Plaza Angsana....kasi mika-mika ni merasa Rojak Asma. The best in town...eh itu ikut tekak aku laa. Banyak-banyak kedai yang aku pergi, Angsana punye jugak yang sedap....
Then pulun makan otak-otak sebakul....15pcs. Extra lagi 5...patutla banyak!!!

 Sian....dak-dak kebuluq nih!


Siap makan...ronda kejap, then balik rehat.
Kol 11 malam kuar pi Bazaar Karat plak.
Saje bawak pusing-pusing amik angin malam....muaahahhaa



Inilah faedahnya bila jalan malam....
Sebelah tangan RM10...sape nak buat...silalah ke Bazaar Karat JB. Tetiap malam hado!

Okeh...dah dulu arr citer.
Penat dah aku.
Kita sambung next entry yer....

klik iklan ni tak kena bayar pun