Wednesday, December 28, 2011

cerpen : amim..aku amim (2)

"uncle.. tolong tengok kereta saya kejap boleh? itu belt pomen dah bukak..dia kata bearing problem.. bunyi bising la uncle..." terang ima pada uncle kedai aircond tu..

"jap wa tengok... yalah amoi.. ini bearing lu dengar uncle pusing.. manyak kuat oo.. sudah rosak ini... no function..." balas uncle aircond sambil memainkan lagi bearing..

"berapa kos uncle? .."

"amoi, kalau betul itu bearing saja a... masuk gas balik, dalam rm150 laaa.. tapi wa kena check dulu oo... takut itu compressor ada problem ka.. tak ka... kena tengok dulu laa... "

"uncle tengok la... "

"aiya amoi... lu pun sudah tarik keluar itu belt... uncle kena cabut itu compressor dulu... sikalang uncle takda masa.. ini kereta musat ni... manyak lagi uncle kena buat... ini kereta saja sudah makan 1 hari... tak sempat mau buat kereta lu la amoi... lu mari balik isnin la amoi.. boley ka? "

"alaaaa uncle... saya esok sudah mau naik kl balik maaaa... ini balik kampung saja untuk bawa jumpa uncle.. uncle buat banyk bagus aircond... ahad la uncle.. bikin saya punya kereta 1 saja..."

"bukan tak boleh amoi... esok uncle mau angkt barang pindah rumah.. kalau tak boleh saja uncle tolong.."

"alamak uncle.. tak kan pula saya nak balik KL balik dengan keta tak de aircond ni uncle.. dah lah sekarang musim hujan...susah ooo .."

"tapi memang tak boleh amoi.. uncle tak cukup masa..."

"aduih... macam mana ni....hurm.. tak pelah uncle kalau macam tu.. minggu depan sajalah... rm150 ea? ok.. minggu depan saya balik lagi..."

" ok amoi.. datang pagi tau minggu depan.."

"yelah uncle...tenkiu aa......"


ima meninggalkan kedai uncle aircond tu dengan penuh rasa kerugian....

"errggghh... kena balik lagi minggu depan..aduih.. esok dibuatnye ujan masa drive balik tu.. tak ke mampus.. aduihai...tawakal jerk la aku.... " getus hatinya kerisauan mengenangkan musim hujan yang tidak menentu sekarang... dengan tahap kerabunn yang agak kritikal matanya tu...

ahad ..... 3.30 petang...

"mak..ayah.. ima balik dulu tau.. minggu depan ima balik sini lagi... nak betul kan keta tu.. apek tu dah janji..." seraya dia mencium tangan dan pipi kedua orang tuanya...

"baik-baik bawak kereta tu... ni pun dah redup je.. kalau hujan berhenti.. tak payah jalan paham..?" pesan ayahnya tegas...

"baik ayah..."

"dah sampai mesej ya ima..." pesan emaknya...

"baik mak.... jaln dulu ya..."

keretanya laju meneruskan perjalan menghala ke arah sempang 4 alor gajah melaka..

GEDEBUUUUUUUUUUUURRRRR.... BZZZZZZZZ....

"ah sudah... hujan pulak.... baru nak jimat minyak sikit...zamri tutup tingkap weyh.. kita pasang aircond.." arah Aman kepada sahabatnya itu..

"man... macam mana jumpa anita dengan famili dia semalam...? tanya zamri pada aman yang sedari tadi selepas menjemputnya dari rumah orang tuanya tak bercakap sepatah berkaitan anita...

"hurm.. macam tu je lah... macam mana pulak lagi... cuma tu jelah.. orang kaya kan... semuanya macam kaku je sikit... control mcho orang kata... hahahahahaha" gelak Aman sambil di sambut zamri...

"ish.. boleh tahan lebatnyakan hujan ni... ni yang ada karang sampai KL banjir ni.. nak lepas sempang 4 pun tak terlepas lagi ni man... aduiiihh... kompem macam siput trafik.. dah lah depan tu kang nak masuk dekat bulatan tu dari 2lane jadi 1 lane.." bebel zamri..

"biasa lah tu zam.. tak payah kau nk membebel sangat.." balas aman ringkas..

POOONNN...POOOOOOOOOONNNN...

aman mengelak kan sebuah kereta saga knight yang jalan terlalu lambat dan asyik menekan break..

" hapa lah kereta ni.... jalan lembab macam siput vavi... asyik main break jerk... kau potong dia man... aku kompem mesti pompuan ni... potong man.. haaaaaa ... kan betuuuuulll... apa ke gile ujan lebat bukak tingkap separuh.. aircond rosak la tu... wakakakakaka.... " gelak zamri sambil kepalanya tak lepas memandang kereta yang baru di potong aman.... aman hanya mengerling cermin pandang belakang keretanya melihat kereta yang lembap mcam siput itu...

SKKKRRRRRRREEEEEETTTTTTTTTT...........

"woi man.. ko dah kenapa??????" marah zamri dengan tindakan man yang berhentut tu...

Aman hanya membisu.. sambil tangan dia ligat mencapai payung yang terletak di kerusi belakang...

"Zamri.. kau drive kereta aku ea.. " aman terus keluar tanpa mendengar jawapan zamri....

"apahal plak mamat ni... adoiyai....." ngomel zamri.. sambil menukar seat ke seat pemandu tanpa keluar dari kereta...

"WOI..! GILE KE KERETA DEPAN NI....BREAK  MENGEJUT... BODOH..!"

KLEKUK..  pintu pemandu di buka...


" weyh... weyh... apa ni... bukak pintu orang ni encik...." marah ima seraya memandang orang yang berpayung di sisi keretanya... "erk....."

"amim... kereta awak tak de aircond ea....? dah awak masuk ... duduk kt seat sana.. biar saya bawak kan..." arah Aman...

"eh.. apa ni bro... tak payah laaaa,.." ima cuba menepis...

"dah...dah... sana..sana... cepatla.. hujan lebat ni.... basah saya... sana...sana....." gak mengeras suara aman...

ima bermuka monyok... sambil menukar seat ke bahagian penumpang sebelah..


TAP... pintu di tutup


" mak aih.... panas nye kerusi ni... hah..!lain kali.. kalau kereta tak de aircond... jangan nak bawak, faham... ? kalau jadi apa-apa kan susah... dah tu sorang-sorang pulak tu....kalau berdua, boleh la sorang tolong lap kan cermin kereta.. ini terkial..kial... nasib saya kat belakang awak tadi, tak terlanggar awak..." panjang syarah aman sambil tangannya mengeluarkan handphone.... "zam... kau follow kereta aku bawak ni... ok? thanks.."

aman memberi signal ke kanan dan terus memandu .. ima membantu mengelap cermin depan yang agak terlalu kelabu kerana perlawanan haba sejuk dan haba panas yang di hasilkan manusia... yang membuatkan cermin itu berkabus.... ligat tangan dia mengelap...

" lap cermin depan awak tu nak buat apa.... cermin depan saya ni haaaaa.... nk terkeluar dah bijik mata saya menenun jalan depan ni..." sergah aman..

ima mencebik bibir "huh..sape suruh dia bawak.." mengomel hati ima sambil mengelap cermin di depan aman....

"er... ni awak nak kemana sebenarnya eak..." tanya aman setelah tersedar dia memandu tanpa arah tuju... "di buatnya minah sebelah ni nak ke kedah.. tak ke mampos aku???" getus hatinya...

"eropah..!"

"hah??"aman mula rasa meyirap.. tapi nak tergelak pula dia...

"ingat memang dah pandai sangat.. dah tahu aku nak kemana yang kemain lagi kau take over jadi driver tak bergaji ni...." membebel ima geram...

aman tersenyum mendengar kata ima...

"cepat lah.. saya tanya ni... saya bawak awak lari pegi hadyai kang baru tahu.... stereng saya pegang ni..." ugut aman... dalam hati mengekek-ngekek dia gelak...

"putrajaya..!" ima jawab sambil menjeling aman...

"laaaa dekat je.... ingat sampai rawang tadi....hahahaha.. dah..dah... lap ni.. lap... amboi duduk menyandar plak ya..." saje aman bakar line.. dia tahu minah sebelah dia ni tengah bengang kan dia....dalam hati puas dia gelak...

"eeeeeeeee.. geram nye aku mamat ni.... aku sekeh-sekeh dia kang... grrrrrr.." menyungut ima dalam hati...

" ni selalu masuk tol mana ni... bangi ke kajang?"

"bangi.."

terus aman memberi isyarat ke kiri dan masuk simpang ke arah tol...

kereta terus menuju masuk ke dalam wilayah putrajaya...

"presint berapa.."

"tak payah la... ujan dh berhenti dah pun... kau berhenti je kat sini... aku dah boleh drive..." masam muka ima menjawab..

"presint berapa.."

" tak payaaaaahhh.. kan aku kata tak payah......"

"presint berapa.."

"tak payah lah..! degil lah dia nih.." im dh mula meninggikn suara..

"presint berapa..."

"tak payah!"

"ok... kalu mcam tu terus ke KL lh ye...." aman telah memusing kan stereng menuju ke kuala lumpur..

"grrrrrrrr... PRESINT 18..!"

"ha... kan senang...kalau dari tadi cakap dah sampai dah....bukan kita nak culik dia pun.. " aman tersenyum puas.. dapat juga dia kena kan minah ni...

ima hanya mampu mengetap bibir menahan kegeraman yang tak terbendung...

"dah sampi cik amim... " Aman mematikan enjin kereta seraya sampi di depan apartment ima... kedua-duanya keluar kereta.. muka ima merah... menahan geram... menahan malu ..menahan sakit hati.. sakit jantung.. semuanya lah...

"terima kasih..." balas ima ringkas...

"sama-sama... lain kali belanja saya minum ok... ouh ya... boleh tak minta no telefon?' pinta aman slumber..

" ha??? nak buat apa??!!"

" la... saya kompius la jalan nak keluar ni... kalau saya sesat nanti.. saya nak Tanya kat siapa plak.. kat awak jerk la kan....” balas aman..

“ah..ngada-ngada ar tak tahu jalan...” berkerut kening ima..

“lahaulawala awak ni... erm.. tak pelah... kita dah tolong... kita nk minta tolong..orang plak tak sudi nak tolong.. tak pelah...” rajuk aman..

“0126578942..” jawab ima tak ikhlas.. bengang dia di anggap macam tak mengenang budi... memang dia akui.. jalan dalam putrajaya ni, kadang kala buat rasa keliru... tapi dengan mamat depan dia ni.. dia bagai tak percaya saja..

“uish.. lajunya.. nasib saya ni peka..” membebel aman... dalam hati amin...”yes..yes.. dapat no tipon dia...”

“em.. ok lah cik amim.. saya balik dulu ya..” cakap aman sambil menahan senyum di bibir..

“erm... “ ima balas acuh tak acuh.. bengang dia.. tak diminta tolong suruh tolong.. pastu main ugut-ugut.. memang tension...

Aman melangkah kearah kereta yang dipandu zamri terus dia melompat ke seat penumpang...

“yuuuhuuuuuuuuuuu..!!!!!” jeritnya keriangan...

“woi..! siapa pompuan tu yang tiba-tiba kau jadi hero ni??? Aku tak rasa dia salah sorang dari kawan kita... kawan kau semua aku kenal kot.. nak-nak lagi yang perempuan... anita kan control kau kawan dengan perempun.. dah tu siapa plak miinah siput tu...” jerkah zamri...

“hahahahaha... nantilah aku cerita kat kau zam... aku tengah happy sangat-sangat ni.... kau jangan kacau... dah jalan.. tak nak balik ke kau???” arah aman sambil mulut tak lekang happy nye... gembira betul dia... bukan setakat dia dapat pekenakan si amim tu... bahkan dapat tahu rumah.. bonus lagi no telifon pun dia dapat.... memang sakan la dia punya happy....

Zamri hanya mampu menggelengkan kepala.. sambil ke bingungan dengan keletah aman yang lama sangat dia tak Nampak macam sekarang ni....

“janji ea cerita kat aku.....” ingat kan zam kepada aman... sambil kereta mereka meluncur laju kearah kuala lumpur








p/s : hahahahahaha... mampos aku carik bala ada part la plaaaaaaaaaaaaaaak.... khas untuk elina

4 comments:

3LiN4 said...

hahahhaha... lagi2... plz... akak kena end kan cite ni tau.. xkira... sonok sgt baca cite ni...

specialy 4 me.. hahahah

akudarikayangan said...

dengan kuasa yang beta ada, beta titahkan tuan hamba sambung cerpen ini....upgradekan kepada novel pun boley....hehehehehe

sila jawab "titah dijunjung yer" heheheheehe

hestyrezyuda said...

OIT..OIT.... kira zalim dah korang nih.... ekekekeke...

insyaAllah.. tapi wat masa ni.. bz tahap paria dah ni.... kena tunggu yerp :P harap dapat bersabar dalam setahun dua....

miaaaahahahahahaha

Ze_Mhis said...

nomor telepon tu aku cam kenal. presint 18 tu pun aku cam kenal. woi nenek, baik ko mengakuuuuu!!!!

klik iklan ni tak kena bayar pun