Wednesday, December 10, 2014

Being afraid with my own self..

hai guys assalamualaikum.. okay dont be shock.. because u look more ugly with that face.. yeah.. im trying to write this entry in english.. and sure here will HAVE A LOT MAJOR  OF MISTAKE.. and please spare me.. because all known that im not good in english.. but im trying hard to learn a bit every time.. so, if u guys thought i have mistake at certain sentences or maybe 'that' word not suit in that sentence so.. i  feel free to have your sincere touch.. to make me be more confident and improve my english as well. and for your information guys.. for this entry i will use my all vocab in my mind and i will try correct my spelling by my own if i see red line under the word without referring any dictionary or translater, and.. if i have some blur word.. or confuse what the correct vocab for me to use i will write malay word in bracket. so u can give me that correct word.. ok lets start..

so, regarding for that tittle i  making up for today, yeah.. honestly i felling afraid with my own self. it is because, before this, in my teenager time, i did a lot of mistake.. yes i know, u guys will said, " ouh its ok.. everyone had their own mistake when teenager..bla..bla..bla" yes, but u should know too, that our power of internal soul is not same. and i admit that i have low my internal spirit. and that make me became worse and worse.. if u guys read my entry before u guys would recognize that situation.  i already see the counselor and i went to alternative medical too.. yes, some of my try is working and have lot of  improvement.. but what i realize here.. about my own self. yeah before this i know my evil side become worse every time because i have jin want to be my slave. so i be more rude to my mum.. to Allah.. lack to be a muslimah.. but after i got my alternative medical, alhamdulillah i'm getting better.. but.. some time i did a wrong doing as a person.. and that me thinking.. that is about my own self.. not only that jin...

evil still be a evil right.. but i trying hard to change my self, inner and outter. im being afraid.. that Allah can accept me back? how the hell and all toucher (how to spell ha? penyiksaan in english?) i only hope.. somebody can help me.. i mean he is my future husband..

dear to my future husband..

please come to me as long fast u can.. please.. i know, all in Allah's hand.. but we can du'a right? request to our Mighty to help us to marry as soon as possible..i know.. this sound stupid.. but.. i hope u.. come to me.. hold my hand.. make me be a strong women in islam way... its ok if u not too good in islam.. we can learn together.. we can try our best together to be a good slave of Allah.. we can try together make a lot of pahala, so we can go to heaven together.. i will never let go your hand.. if u are a poor man.. or when u get some trouble in the future.. if u get dumb in work.. or if u have lower income than me..or if u are not a perfect man.. but please me.. i will always be there hold your hand.. as long as u try your best.. not give up easyly.. not be a lazy person.. always work hard to improve your self, your family and your love.. i will always with u.. we try to complete each other..


from your future wife...

Tuesday, October 7, 2014

Bila Hati Berdetik

macam mana rasanya hidup selepas kehilangan orang yang disayangi yang
selalu berada disisi tiba-tiba puffftt!! hilang!

--
>> HestyRezYuda<<

Bila Hati Berdetik

tadi nampak banyak sangat family. diorang macam sebaya aku je. seronok
ke ada keluarga sendiri?? :-(

--
>> HestyRezYuda<<

Monday, September 15, 2014

fat flush water recipe

This recipe will not only help you burn and flush away fat from your body, it will also energize and revitalize you! This is going to be a staple in my fridge from now on!
Ingredients:
2 liters water
1 teaspoon freshly grated ginger
1 medium cucumber, sliced
1 medium lemon, sliced
12 small spearmint leaves
Place all ingredients in a large pitcher, let blend together overnight, the next day drink the whole pitcher during the course of the day. Hello weight loss!


Friday, August 15, 2014

SELAMAT ULANG TAHUN SAYANG...

ALLAH SELAMAT KAN AKU...
ALLAH SELAMATKAN AKU..
ALLAH SELAMATKAN AKU DUNIA AKHIRAT...
ALLAH SELAMAT KAN AKU...

AMIN...


alhamdulillah, hari ni menjangkau usia aku yang ke 30.. tak de apa yang isitimewa pun, di hari jadi aku.. seperti hari jadi yang sebelum ni, kosong. aku pun tak nak sambut. cukup la apa yang aku lalui. kesedihan tu tak dapat mengatasi untuk rasa gembira dalam diri. tapi walau apa pun, aku in advance TERIMA KASIH kepada yang tak lupa hari jadi aku, terutama MAK yang selalu ingatkan ayah hahahahaha.. dan selalu minta aku balik kampung esok, tapi aku tolak dengan baik, sebab aku nak kerja. memang seronok kalau balik kampung.. tapi aku DAH TAK DE DUIT WOOOIII...!! raya punya pasal, nasib semua menda dah settle.. skang duit yang ada survive untuk belanja je...kikiki..

so dikesempatan ni... nak ucapkan terima kasih banyak-banyak pada mak terutamanya, sebab bersusah payah menjaga aku dalam kandungan.. kepada ayah juga terutamanya, sebab jaga ima dari kecil yang degil subhanallah tu.. sampai dah besar yang tetap degil jugak ni... halakan segalanya.. ima minta maaf, sepanjang ima hidup ni.. ima banyak buat salah pada mak ayah.. ima buat dosa di belakang mak ayah menyalur dosa pada mak ayah.. ima minta maaf sangat... ima bertaubat kerana Allah taala.. ima nak jadi anak yang baik untuk mak ayah.. yang tak susahkan mak ayah.. yang menyumbang pahala serta menyediakan jalan untuk mak ayah ke syurga.. ampun kan ima.. halalkan makan minum ima.. walau ima tahu mak ayah tak baca coretan ima ni.. tapi ima pasti mak ayah akan tahu juga bingkisan ringkas ima ni.. andai kata ini ulang tahun yang terakhir untuk ima.. ima harap mak ayah bertabah.. sentiasa doakan ima kat sana kelak.. mak ayah jaga diri.. tak payah peduli apa orang nak kata pasal kita, asal kan kita tahu apa kita buat itu betul dan tak salah disisi agama.. dan yang penting mak ayah.. dan keluarga kita bahagia.. ima sayang sangat mak dengan ayah.. ima sayang sangat dengan semua.... i luv u sooooooooooooooooo much!

buat kawan-kawan, yang mungkin menjengah kat sini.. samaada kenalan kita sekilas..sepintas apatah lagi yang rapat.. aku minta maaf sangat-sangat pada korang.. atas semua kesalahan sepanjang aku hidup bertemankan korang.. halalkan segalanya.. ampun maaf yang tidak terhingga.. terima kasih kerana masih ingat pada aku..

15 OGOS 1984 - 15 OGOS 2014 = 30 TAHUN KEHIDUPAN

Monday, August 11, 2014

YA ALLAH... HANYA PADA MU AKU BERSERAH

Berat betul dugaan Allah bagi pada aku untuk ini.  Memang betul, kita rasa kitalah yang paling berat masalahnya, tapi ada orang yang lebih berat masalah dari kita. tetapi kita juga perlu tahu, setiap manusia ujiannya adalah berbeza-beza. kerana setiap apa yangkita hadapi, maka itulah yang paling berat untuk kita tanggung. mungkin kalau kita dapat masalah orang lain, kita boleh hadapi, tapi yang kita tanggung, bebannya hanya Allah saja yang tahu.

kawan-kawan aku... dulu.. etoi pernah cakap, darjat untuk orang yang terus bersabar ni tinggi.. terutama redha atas apa yang di hajati tidak di  makbulkan.. kawan aku siti hadjar, menengah dulu pun pernah cakap benda yang sama, bersabar sehingga kita menangis dan berserah kepada Allah adalah kemenangan untuk hamba yang bersabar, besar pahalanya... masalah pada aku.. adakah aku betul-betul kuat untuk bersabar dan terus bersabar? aku faham, aku sedar, makin aku rasa aku tak dapat apa yang aku nak ni, makin aku dekat dengan Allah.

tapi aku bersyukur.. moga Allah terus dakap aku dalam peliharaNya. dan aku juga berharap Allah kurniakan aku jalan yang terbaik untuk selesaikan hal ni..

aku nak ada orang dakap aku untuk aku terus kuat... tapi sayang.. aku manusia yang tiada siapa untuk kasi tumpang bahu dan dakapan...

Sunday, July 27, 2014

TAKBIR BERGEMA


Allhuakbar allhuakbar..
Laillahaillaihuallahuakbar..
Allhuakbar walillailham..

Takbir bergema serentak diseluruh negara. Tanda kemenangan umat islam dalam menempuh semua godaan dalam melaWan nafsu. Tahniah pada semua yang berjaya memenuhi terawih dan tahajud.

Dalam kegembiraan terselit juga kesedihan atas pemergian ramadhan. Kehilangan lah semua keberkatan yang ada hanya dalam bulan ramadhan. Selamat tinggal ramadhan. Slamat tinggal bulan baraqah.. Tiada lagi hari yang penuh dengan hujanan rahmatMu.

Friday, July 25, 2014

Ramadhan terakhir

Pejam celik, pejam celik sekejap je dh habis ramadhan. Ramadhan yang akan pergi ni buat aku sayu. Dapat ke lagi rasa suasana ramadhan? 1suasana yang sangat nikmat berbanding bulan-bulan lain. Tak payah nak cerita pasal imarah nya pada siapa yang tak lepaskan peluang memang akan terasa nikmatnya, kalau kita hamba yang lalai skali pun, tidak ketinggalan akan terasa kenikmatan tu juga. Mana taknya,masa puasa ni la berebut-rebut nak book sana sini untuk berbuka puasa dengan kawan-kawankan? So kan boleh rasa meriahnya juga. Bulan lain? Kita takkan dapat rasa macam ni.

Tapi untuk aku kali ni alhamdulillah aku dapat laku kan dengan hampir sempurna tanpa meninggalkan dengan sengaja. Hajat yang aku xpernah cuba capai ramadhan sebelum-sebelum ni.insyaAllah akan sempurna sehingga 2 malam terakhir lagi.

Raya tahun ni, aku cuma berharap keluarga mak aku kembali bersatu.tak erat macam dulu sangat tak mengapa la. Yang penting bertegur sapa. Rindu keluarga yang dulu. Mesti arwah makwe sayu dalam kubur tengok anak-anaknya bermusuhan macam ni skali.haih..

Salam aidilfitri untuk kalian, ampun dan maaf aku hulurkan terlalu banyak dosa aku kat dunia ni. Mungkin juga padakorang. Ampunkan dosa aku,halalkan segalanya pada aku.

Assalamualaikum..

Friday, July 11, 2014

Jiwa kosong.. Kosong

Aku sekarang rasa lagi teruk la. Tiap apa aku buat semua aku rasa tak kena. Yang aku tahu.memang aku rasa jiwa aku kosong. Lagi teruk dari zaman aku rasa, tak rasa pape dulu. Banya bemda aku nak cerita, banyak benda aku nk luah dalam ni. Tapi semuanya terbantut. Mood tak de, nak intro pun tak tahu. Entah ar. Kesilapan demi kesilapan aku buat. Kesannya, aku rasa sangat pedih dan terasa sangat miskin. Miskin dalam semua segi. Terutama diri. Kadang-kadang aku nk bercerita panjang, tapi aku takut orang kata meluat, atau nak cari simpati. Takut terlebih kata, maruah sendiri terjaja. Tapi hakikat aku tak tahu nk sentiasa cerita dengan rsiapa. Ada.. Memang ada teman yang tak pernah jemu setia menghulur telinga dan kata nasihat yang Berbuih juga diorang mengulang tapi tu la aku bagai penukul dan pahat. Tanpa penukul aku tak bergerak.

Haih.. Aku rindu aku yang dulu. Rindu aku yang dulu. Paling bangsat aku yang kosong tanpa apa rasa. Itu lebih baik dari aku yang sekarang yang penuh rasa luka dan perit atas kesilapan sendiri.



Adios @-}--

Sunday, June 29, 2014

Selamat berpuasa

Salam ramadhan menjengah dunia,
Segala baraqah menyelimuti tanah,
Nyaman dalam kepanasan,
Nikmat dalam keperitan dahaga,
Ramadhan itu indah,
Penuh kerinduan walau tanpa jasadnya,
Tapi aku..
Manusia yang kian lupa debar rindunya ramadhan,
Kerana terlindung nikmat si syaitan,
Penyesalan keinsafan,
Taubat dan kesedaran,
Kadangkala kelam tenggelam walau banyak kali cuba dijulang dan dipertahankan..

Kali ini ramadhan,
Tidak akan aku lepaskan walau 1 malam tanpa keizinan,
Terutama malam 10 keramat..
Akan aku terus bersujud mohon ke ampunan.

InsyaAllah..

SALAM RAMADHAN

Monday, June 23, 2014

Hasbunallahuwanikmalwakil....

5-6 hari sudah aku rasa sangat down, emosi aku tak keruan, aku rasa sangat tak bermaya. Aku sangat terganggu. Mesti korang cakap "bawa-bawa solat" atau mungkin ada yang kata "bawa diri
baca quran" bukan aku tak nak buat benda tu semua, tapi aku ABC.. So korang lagi paham kot kenapa emosi aku lebih meroyannya... maklum le perempuan ni kalau time bulan mengambang, memang peel memelik.

Ok done..

Nak dijadikan kisah, aku memang tak keruan sangat-sangat. Kebiasaannya aku zikirkan hasbirabbi...sebab itu zikir penenang jiwa.. tapi pagi tadi masih tak berkurang risaunya. Tiba-tiba mulut aku berzikir "hasbunallahu wani'mal wakil ni'mal maula wa ni'man nasir" .... berulang kali..perlahan-lahan hati aku beransur reda..tak bergolak, kuteruskan zikir dibibir dan hati..secara jujur aku tak tahu makna zikir tu dan selalunya zikir tu digunakan dalam situasi apa. Sampai je ofis aku terus google.. subhanallah..Allah maha besar... maknanya sungguh indah.. sejak darri tu mulut dan hati sentiasa terpacul bila sesuatu yang tak best terbit.



Adios

Thursday, May 15, 2014

Aku...

Hai guys....
Lemau je.....
Cer happy sikit..
Cuba tiru macam gwa ni.. senyum je selalu . Ada masalah senyum..sakit hati senyum penat senyum.. sedih senyum..kecewa senyum..sampai orang kata gwa baru menginjak 23 tahun walau hakikat dah masuk third series ok... haaa kelas tk kelas le kan gwa.?

Actually tak la happy sangat gwa skang ni. Nak dijadikan cerita tadi ada plak yang tanya aku" dah 30 kenapa a tak kawen lagi" terkedu gak la masa dapat soalan ni. Apa dia igt aku sesuka ke tak nak kawen? Ni lah masalah orang keliling kita ni, kadang-kadang terlebih caring.hhuhu penat acik nak! Tapi cool je jawab..

" Allah belum kata masa saya untuk kawen"
" u tak cari.. kalau tak cari mana nak dapat"
" tapi u kalau ada perempuan pun, kalau Allah kata belum masa u kawen.. u tetap tak kawen.. itu yang kadang-kadang ada kawan sampai 10 tahun. Kenapa mau kawan lama-lama kalau sudah suka terus kawen la kan? Tapi Allah kata belum masa untuk u kawen sebab itu u tak kawen  "

Teruslah orang tu diam..

Bila kenang balik yang sebenarnya, aku rancang nak kawen masa umur aku awal 20an dalam 20-23..aku ada gak la desak pakwe aku masa tu at least bertunang. Tapi dia tak nak sebab masa tu dia belajar lagi. Aku pun taklah salahkan dia.. itulah namanya jodoh..itulah namanya qada' dan qadar. Kitahanya mampu merancang Allah yang menentukn. Akhirnya.. dia pun dah berkahwin dah masuk 2 ke 3 tahun kot. Aku yang belum sampai jodoh.

Hari tu..masa kat tempat kerja part time masa aku serve sorang mak cik dengan anak perempuan dan cucu dia... budak perempun tu tegur aku.. betul ke aku orang melaka? Duduk rumah awam bukit rambai lahir tahun 84? Aku. Pun terkedu gak. Siapalah pulak yang  tahu pasal aku ni?.. oo rupanya dia kawan aku masa sekolah rendah aku dah perasan muka dia.. tapi tak ingat nama dan lagi dahsyat aku tak tanya pun nama dia.hehhhe. tadi aku pun ada serve sorang lagi kawan sekolah rendah, hurm semua dah beranak pinak eak...

Kadang kAla aku terasa seperti aku berjalan kaki disebatang jalan yang penuh kereta berlalu lalang.. aku seronok. Walau aku  berjalan kaki...tapi aku boleh cepat sampai kedestinasi mengikut kemampuan dan kecekapan aku.  Tapi kadang kala aku penat berjalan sendiri aku cuba menahan kereta-kereta yang ada, dengan niat ingin menumpang., tapi bukan menumpang kosong..orang berbudi kita berbahasa... tapi malang nya tiada sapa pun yang sudi menumpangkan aku.. bila penat berharap, aku bertekad sendiri berbekalkan senyuman yang tak lekang dibibir.. bosan. Ya .. sendirian itu membosankan. Aku melihat kenderaan yang berlalu ditepi aku..aku mengukir senyuman dan sikit kata sapa. Mereka hanya mengangkat tangan tiada siapa yang sudi berbual atau menyanyi bersama aku seusai berjalan searah tapi sendiri.... kenapa?

Wednesday, April 30, 2014

Anak murid ku kawan ku?

Diam tak diam.. Dari mula aku start mengajar dulu tahun 2004. Berbekalkan sijil 4thanawi..aku dh mula mengajar subjek untuk budak darjah 6. Cuna kira .. Tahun 2004 - 2014 = 10 tahun. Darjah 6 umur 12 tahun.. 12 + 10 = 22tahun.. OMK!!!!! Rata2 budak sekeliling aku skang ni umur macam tu... Adakah di antara mereka anak murid aku???? Jeng..jeng...jeng...

Thursday, April 17, 2014

jauh.. jauh sangat

aku nak pergi jauh... jaaaaauhhh sangat ... jauh sampai tak nampak orang di keliling.. saaaaangat jauh..



































Wednesday, April 16, 2014

UNTUK ADAM by sky jamil

assalamualaikum.. sebelum korang baca aku nak bagi tahu 1 rahsia dulu. entri ni dari blog adik sky jamil .. aku paste sini bukan sebab dah tak de idea nak tulis entri.. tapi aku tertarik dengan isi entri yang simple ni.. hrm, walau hakikat aku tak sesuci ayat di bawah.. aku berharap aku juga dapat menjaga keaiban, kehormatan dan kesucian aku dan lelaki diluar sana, insyaAllah amin...

thanks to sky jamil ... UNTUK ADAM

"TAHUKAH KAMU.. ??

♥ Seorang muslimah yang tidak melayan lelaki apabila ditegur janganlah kau kata dia sombong ,
♥ Seorang muslimah yang tiada teman lelaki , janganlah kau kata dia tak laku ,
♥ Seorang muslimah yang tegas dalam memelihara prinsip aurat , janganlah kau kata dia kolot ,
♥ Seorang muslimah yang tak pandang kau tika bersemuka , janganlah kau ingat kau hensem sangat sampai dia takut nak pandang , -_-"

TAHUKAH KAU WAHAI ADAM ,

Apa yg ada di sebalik sekeping hati muslimah itu ?
Ketahuilah , dia sedang berjuang memelihara hati engkau supaya tegar meletakkan Allah di atas singgahsana dalam hatimu .
Dia mahukan engkau , menjadi mujahid yang sibuk menegakkan kalimah haq berbanding melayani hawa nafsumu .
Betapa dia sangat takut andai dirinya menjadi punca kelalaian hatimu dalam menunaikan hak Allah .
Betapa dia sangat takut andai dirinya mengkhianati hak Allah dgn mengambil alih singgahsana Allah dalam hatimu ..

 ♥ Rugi seorang LELAKI itu apabila melepaskan seorang WANITA yg cantik akhlaknya kerana terlalu mengejar wanita yang cantik wajahnya ♥


 Jangan biarkan HATI di jajah ,CINTA yang lain sebelum CINTA ILAHI
 ^^ Saya suruh awak jadi MATAHARI saya, tapi bila malam, awak akan hilang, macamana saya nak ucap Goodnight kat awak setiap malam?

Maka saya suruh awak menjadi BULAN saya, tapi bila pagi awak akan hilang, macamana saya nak ucap Goodmorning kat awak setiap pagi?

Apa kata awak jadi IMAM saya, Subuh, Zohor, Asar, Maghrib dgn Isyak sentiasa ada untuk ucapkan sayang awak pada saya. Tak termasuk Dhuha lagi kalau saya nak.(◕‿◕✿)



 Nikah itu ibadah  

"Yang penting bukan siapa isterimu semasa kau nikahinya, tetapi siapa dia setelah menikah denganmu. JAdi, janji Allah tentang lelaki yang baik untuk wanita yang baik bukan hanya berlaku pada awal pernikahan, tetapi di pertengahannya, penghujungnya malah sepanjang jalan menuju syurga!”  

Pesan Ustaz Pahrol berkenaan jodoh.. "Pilihlah jodoh dengan dua cara. Pertama, jadilah orang yang baik. Insya-Allah, kita akan mendapat jodoh yang baik. Kedua, ikutlah pilihan orang yang baik. Orang yang baik akan memilih yang baik untuk jadi pasangan hidup kita.”

Monday, April 14, 2014

morning MONDAY!

setelah beta membaca entri yang dibawah ini *sambil tangan didagu,geleng-geleng kepala kecil* beta rasa macam meluat + menyampah = alaaahai benci plak rasanya entri tu.  Nak dideletekan rasanya macam, tak best pulak kan? biarkan jelah eak.. inilah gunanya dairi pun, luah segala macam mak nenek.. nanti baca balik sendiri yang tergelak. orang lain memang dah gelak awal-awal dah.. kita la gelak lambat sikit. kan? hahahahaha..

Lagi satu beta terperasan banyak betul typing eror *urut dada* sabarlah ya pada rakyat jelata yang membaca. Redha ajelah. Maklum le Menaip guna smart phone touch screen.. gitulah gayanya.. nak baca balik memang kadang-kadang malas jadinya, almaklum le skrin tipon kecik.. Jadi sila redha dengan seikhlas hati..

Hari ni beta menaip pakai komputer, so kalau ada typing eror, beta minta sila tampar manja tangan beta ya.. sebab saje je la tu nak nakal-nakal ngusik uji minda dan kesabaran rakyat jelata.. hakhakhakhak...

hari ni macam ada nak membebel sikit.. ni ha, minta la korang semua doakan untuk aku. Aku agak pening juga bila balik kampung semalam, bapak aku tak nak bercakap dengan aku sangat, mak aku kata sebab bapak aku sangat risau aku tak kawen-kawen.. alaaaahai, macam mana nak cakap dengan pak jak ni.. JODOH pak jak.. jodoh... benda bukan kita boleh petik-petik.. aku pun, disebabkan benda ni la aku makin kuat dengan istilah REZKI, QADA' dan QADAR, ketentuan dan seangkatan dengannya. Nak buat macam mana, orang kita nak tak nak ke kita, orang yang nak ke kita, cakap mulut je kata nak usaha tak de, kang suka sama suka, bawak jumpa pak jak ada saje menda di rejectnya .. kenal sangat pak jak tu.. tapi tak tahulahkan atas kelanjutan umur aku skang ni dia masih macam tu juga perangai ke, tak ke.. wallahualam.. tapi hati aku memang kuat kata, masih belum sampai masa untuk aku lagi. sebab aku percaya sekiranya rezki aku dah sampai, memang dia datang sekelip mata, macam rezki-rezki aku yang sebelum ni. Nanti tiba-tiba benda yang kita tak terdetik pun kita boleh buat, yang susah pun kita boleh harung tanpa rasa penat, yang gelap pun kita rasa terang.. semuanya ketentuan Allah.. bila dah di katanya tiba masa.. maka jalannya akan dibuka buat hamba yang dipilihNya.. jadi minta mohon korang doa-doakanlah.. kita memang tak boleh ubahkan takdir.. tapi dengan berkat doa, mungkin kita boleh mendekatkan takdir kita tu.. jadi mohon sesama doakan aku eak.. sebab sakit hati ooo bila tengok bapak susah hati pasal kita.. rasa macam, kita lah punca hidup dia tak gembira.. sedih hati..

Skang pun aku dalam beberapa plan baru. aku sedang usaha mohon untuk naik pangkat, new application, kalau ada rezki insyaAllah tak kemana. dan aku tengah buat come back. dah aturkan balik jadual kehidupan aku. nak atau tidak, suka atau tidak, aku kena paksa diri pegi GYM kena berjogging, sebab dalam masa tempoh 1 tahun, target aku juga untuk turunkan muscle, walau ramai yang kata aku macam agak bangang buang muscle yang aku buat, bagi aku itu jalan yang terbaik, sebab bila ada muscle berat aku susah nak mampus untuk diturunkan, dia jadi statik gitu, so skang aku kena jogging, aku target sampai ujung tahun, atau 2bulan sebelum ujung tahun baru boleh angkat besi balik dan berenang.. so please say GOOD LUCK ke gwa... insyaAllah tak jadi hangat-hangat tahi ayam.. gwa nak lawan housemate gwa yang selalu perlekeh gwa tu.. dan nak lawan epul sebab dia dah kurus pipi tak tembam.. frust putus cinta kot mamat tu. putus cinta cari aku, tengah bercinta dengan orang pun cari aku.. nak ngorat orang pun cari aku. apa dia buta ke apa aku terconggok depan mata dia slama ni? gila lembap juga jantan-jantan ni kadang-kadang. yang sanggup bersusah payah dengan dia pun masih tak sedar. hasih!!! STOP!! sila jauhi orang tak reti menghargai kau ima... ok guys.. bubye adiooooossss...!

Friday, April 11, 2014

Aku dah penat !!!!

Serius..aku sangat letih dipergunakan orang. Aku sakit hati. Aku sakit mental. Tolong la... Jangan cari aku di.waktu korang susah..jangan hanya cari aku waktu korang perlukan rakan pendengar..jangan hanya cari aku waktu korang hanya perlukan dahan untuk berpaut. Tapi bila korang seronok, tak de masalah korang ketepikan aku.

Lelaki..perempuan.. Sama aje! Korang pentingkan diri sendiri! Aku penat! Penat jadi baik hati..

Thursday, April 10, 2014

Puisi hati

Pedih...
Mengapa?
Kulihat ia..
Dahi ku berkerutan
Mengapa luka itahukah kamu, ia hanya bercantum dikulitnya
Tetapi isinya?
Masih terbuka dan basah
Masih merah dan terkoyak
Patutlah ianya sering terasa nyilu dan bisa..
Berdenyut pada satu satu masa
Ku pandang kesana kemari...
Eh disitu ada satu..
Di sana pun ada..
Hujung situ pun ada..
Sana pun..
Situ pun...
Sana pun..
Ergh..
Berapa banyak luka kau ada, ha?
Patutlah..
Patutlah pedih itu rasa macam terenjat satu badan
Sampai bila bisa ini kau mahu tangung?
Mampukah kau merawatnya dengan tangan sendiri?
Mampukah isi bercantum?
Mampukah kulit kembali melekat?

Yow! Wassup guys!
Hehehehee..ala-ala gengster gitu..ptuii! Hahaha...ok..oj.. Aku just nak cerita saja. Ujung bulan lepas, macam biasa. Aku dengan housemate aku membuat aktiviti tahunan kitorang.. Apa lagi.. " TAHUN MELAWAT JAAAAYYYY-BEE ".. so kitorang telah berada di.JB bermula khamis malam sampai la ahad malam. Tujuan asal melawat JB ni biasalah, nak melawat exhousemate terchenta.. Elysa bambam.. Cuba caturan tahun ni berbeza sikit dengan tahun lepas. Tahun ni kitorang berpicnic ke pantai air papan. Sangat seronok walau perjalanan agak jauh tapi best lah.. Walau simple memang happening la.. Mandi laut.. Bbq.. Makan-makan.. Simple..cuma 1 hari 1 malam. Tapi seronok. Sebab apa? Sebab dapat lepak dengan geng lama.. Itu yang paling penting la yang buat dia rasa best tu. Huhuhu.
Ok kali ni turun jb memang ada something new la. Ada pegi dekar..err.. Apa nama tempat ni, alaaa lupa la. Soulgarden? Eh dreamgarden? Eh lupa la aku. Tempat ni sebenarnya kawasan komdo yg akan didiri kan. Tengok design rumah dia, dengan contoh hiasan dalaman, memamg buat aku teruja. Simple tp menarik. Mmg standard kondo la desingn dia. Hehehe. Ok. Aku mmg tk ambik gamba. Korang paham lan kan. Aku mmg tak suka ambik gambar. Tapi datang bodohnya aku, gambar pemandangan yang cantik-cantik tu pun aku tak ambik. Adeh.. Minta ampun la kat korang. Uuhuhuhuhu..

Lawatan rasmi macam biasa. Masuk istana. Tapi masa tu pegi istana bikit serine..macam tu ke ejaan dia? Halal lah ya.. Masuk.depan ti jelah, dekat dengan kandang binatang-binatang tuanku sekeluarga. Berkenalan la dengan harimau-harimau semua. Mak masik zoo dah terlepas masa ha, si bomb bawak la masuk situ. Ok le tu.kan..

K lah weyh.. Minta chow dulu duk dalam.seminar ni sebenarnya. Untuk entri ni pun aku ambik masa 2.hari nak.menaip.. Korang nampak tak? Nampak tak? Nampak tak pemalasnya aku? Huhuhuhuhu

Monday, March 17, 2014

Siapa dalam mimpi tu semalam?

Ok..ok..aku tahu mimpi tu mainan tidokan.tapi tak salah kot aku nak fefelling nak melayan? Hehehehehhe....

Tak de le, semalam aku mimpi aku macam dah bersuami. Dan suami aku tu plak, orang yang tak berapa sweet tapi sangat caring dan bertanggungjawab. Dalam mimpi tu aku rasa dia tua dari aku macam 5-6 tahun macam tu..lebih kurang umur macam nak masuk 40an laaa. Yang pasti dia tak sweet tapai sangat mengambil berat apasal aku. Best..best.. tapi macam ada pelik sikit aku ada mimpi ular sawpa. Ular tu nak kat aku, tapi aku tolak dia pakai kayu keluar tingkap. Eh...pastu ular tumasuk ikut pintu mana ntah..pandang aku sayu je.. sape ntah hamba Allah suruh aku pegang ular tu. Aku cakap aku bukan tak suka ular tapi aku mema geli binatang yang menjalar. Huhuhu

Tapi dalam mimpi tu aku terasa yang. Ular tu bukan jin..tapi semangat orang. Ntah la.. nak ikutkan aku takde plak tolak cinta orang.. aku yang kena dump adalah.. haaahahahahaha.

Ok dah stop. Sampai sini saja cerita merapu aku..kikikiki bye semua........ tatatititutu..

Wednesday, March 12, 2014

tazkirah REDHA

video



Nak kongsi dengan korang 1 video yang boleh kata menjadi pendorong aku la. bila aku dengar ceramah ustaz ni, hati aku akan kembali tenang. kembali pada kebenaran. REDHA.

korang cuba tengok dan dengar video ni, aku harap korang dapat ambil iktibar dan rasa tenang macam apa aku rasa.



Bodoh sangat ke?

Ramai yang kata aku bodoh.. ya BODOH.. bermakna kurang akalnya atau kurang berfikirnya atau kekurangan sel otak atau fius otak rosak erti kata lain "kau dah tak de otak ke apa?"

huhuhu, kasar? tak pe, memang sesuai dengan aku. malam tadi aku keluar dengan epul. siapa epul? memang aku tak pernah cerita pun epul ni sape dekat korang. yang bestnya, orang kata aku bodoh ni sebab aku masih lagi boleh nak kawan dengan si epul ni.  ye la dah kena DUMPED still ley nak berkawan. dah tu, lepak borak, dengar masalah dia dengan awek dia plak kan.. kalau kau, kau tak sakit hati? kau ni dah move on le jugak, tapi dalam hati biasa lah, bersisa la juga sayang tu kan. tup-tup dia cerita hal pompuan tu yang senang kata, caras pakwe dari kau.. dan kau kalah. dan kau hadap dengar cerita hal diorang. pedih tak hati? masa tu tak lah pedih sangat, dah balik rumah dah tido dah bangun pagi, memang pedih la, huhuuhu . ok sikit la rasa bila pikir dia yang susah payah datang, habis duit minyak tahan mata nak drive jumpa aku, kira ok sikit lah. at least aku dapat meyusahkan hidup dia yang tengah sikit susah tu.. hahahahahaa.. gila bapak dendam haih!

tapi aku memang macam ni.. majoriti ex-aku semua suka mengadu masalah awek, tunang, bini diorang kat aku.. kadang-kadang bincang beberapa perkara untuk menyemai rasa cinta antara mereka. Merepek kan aku ni? Mula-mula memang aku ok, gelak-gelak.. tapi nanti dah ujung-ujung memang aku yangmenangis, tak dalam hati, berjuraianlah air mata. Sebab tu orang kata aku bodoh nak-nak lagi pasal epul ni ha. aku kawan dengan dia dengan niat nak bantu dia yang susah masa tu. terjatuh hati. tapi bukan rezki aku kan, walau aku banyak tolong dia, jadi pendengar setia, jadi penyokong hidup, tapi still kena dump> aku pun tak paham dengan lelaki ni sebenarnya, aku dah cuba tunjuk aku perempuan yang boleh ada dengan aku walau kau ZERO samapai kau ada sikit harta. tapi tetap aku ditendang keluar dari padang.  So apa lelaki nak sebenarnya? ntah.. aku memang tak paham,

Pagi tadi masa aku berjalan nak ke ofis dari tempat parking, memang aku macam biol sikit. aku jalan tapi aku memang tak sedar mana arah, cuma jalan tu dah biasa jadi kaki aku hanya di hayunkan seperti telah di setting arahnya. sampai kat 1 tempat parking aku ada terserempak dengan 3 orang jaga, yang memang selalu aku nampak masa aku nak pergi kerja part time petang jalan kaki. automatik aku tersenyum kat pak cik tu dengan aney kat situ, pastu pakcik tu tegur " u have a nice smile.. senyuman kamu memang menawan" ya Allah serius sejuk hati aku kejap.. diorang ni memang selalu buat hati aku terhibur. kalau aku pergi kerja petang, diorang nampak aku, mesti lambai-lambai tangan, dan pak cik lagi sorang tu mesti tunjuk aku isyarat genggam tangan tanda aku kuat..dan tanda bagus..tanpa sedar, orang yang tak kenal kitalah yang memberi semangat pada kita.. thanks pak cik guard :^_^:

dah lah weyh, aku ni membebel panjang kat sini, sebab aku tak tahu nak luah kat siapa. kalau korang meluat baca aku minta maaf la. tak payah rasa simpati dengan aku sangat. sebab Allah kata aku orang yang kuat, sebab tu aku dapat ujian macam ni dan bukannya korang :) so.. chill yeah.. ada orang kata aku happy dan cerita.. tapi dalam hati aku? Allah sahaja yang tahu.. ^_^




p/s : semalam nampak ustat Don kat alamanda, comel je dia rupanya, ingat tinggi benar orang nya.. tengok dalam tibi macam tinggi =_^



Tuesday, March 11, 2014

Macam budak-budak

ciss.. aku bulan ni apasal ntah perangai macam budak-budak pelik betul rasanya.. mana taknya weyh, bayangkan ea.. dengan semua orang aku nak merajuk. orang layan aku salah, tak layan aku pun salah. merajuk dengan mak la, dengan abang sepupu la, dengan member la, dengan AM la.. eh semua aku pakat rajuk la.. paling kesian dengan abang sepupu aku.. bahahahaha, padan muka dia. tak pasal-pasal kena pujuk aku ni ha. sekali aku kasi memang berdas-das. padan muka dia lagik sekali.. kikiki..

kali ni pun teruk gak tebiatnya, coklat jangan nak kata lah, menda yang paling jarang aku makan, milk choc, tapi yang itulah aku berselera bedal. sayur kailan sepacket kita beli kat supermarket tu, kalau aku masak kan dia, dah macam popeye dah keja makan tu aja semata-mata, nikmat sungguh, kalah peel orang mengandung.. masalah sungguh nih.

itu belum kena dengan barang dan kehendak aku.. selagi tak dapat aku memang kejar sampai genggam, housemate aku pun pening, "kak, ko nih bersungguh sangat nak buat taman kat depan gate ni kenapa?" hahahaha pening kepala dia.. mana taknya lepas aja aku balik kerja malam aku terus ngadap gate.. dengan penat kerja 15jam kerja aku masih lagi ada selera nak mengadap gate tu..

ni gambar gate sebelum aku buat pape..

ni yang lepas aku buat..

hakikat sebenarnya, ini hanyalah base. ada aku nak letak sekeping batu refleksologi depan pintu tu, pokok daun bawah pagar kecik tu, kotak kasut sarang burung, bunga sikit, ada nak letak itik-itik batu la rama-rama la.. haaa.. pape jela weyh.. banyak lagi, tapi biar cukup ini dulu, nanti aku tambah sikit-sikit.. yang balkoni aku pernah tunjuk kan? eh? tak pernah ke? alaa yang ni laaaa...


ok yang atas ni bukan lah yang latest, di masa yang mula-mula aku buat.
yang dekat akuarium pink tu aku dah ganti dengan pasu tempayan dengan sebiji pasu besar
ada juga sepatang pokok bunga yang aku tak tahu namanya.

mak aku kata, aku ni sengal, sebab nanti kalau nak pindah susah. ntah ar kenapa. aku rasa macam lama je aku duk rumah tu nanti.. huhuhuhu. sebab tu aku buat. rumah sendiri kan... kalau sendiri tak buat, tak kan yang menumpang plak nak tolong cantik kan... 


ok lah chow dulu naaaaa... tata....

p/s : hai SHAM yang tinggalkan komen kat post bawah ni... tengkiu dear, sudi jengah blog yang tak semenggah ni, ingat nak balas visit blog, tapi tak de url blog awak pun, jadi tak dapat nak kongsi-kongsi komen.. btw.. salam kenal ye ^_^








Saturday, March 1, 2014

Lone ranger

Aku skang lebih suka lone ranger. Aku tak suka nak macam dulu. Aku lagi suka orang kurang tahu pasal harian aku.. Pasal kelakuan aku.. Pasal apa aku buat.. Pada waktu itu.

Ntah..dia lebih kepada rasa macam.. Sangat susah bila kau jd perhatian. Tak kira dari pandangan supporter atau haters.. Sama je.. Macam aku lebih haters dr supporters.. So, sakitnya mental aku kalau nak melayan. Skang ni memang aku belajar untuk jadi poyo..

Tapi yang aku tak boleh elak.. Aku kadang-kadang sangat jujur. Terutama dengan apa yang aku rasa. Kalau aku suka.. Aku akan kata terus. Kalau aku tak suka. Body language.. Dan aku akan terus terang juga akhirnya nanti. Itu sahaja, yang mungkin buat orang tak berapa berkenan dengan aku.. Tapi tak boleh nak buat apa. Melainkan. Aku ignore sahaja manusia-manusia yang ada, dan aku lone ranger.

Bagi aku..apa yang paling baik adalah..mengambil berat terhadap diri sendiri dan keluarga.orang lain? Layan gitu-gitu sahaja. Sedara? Anggap jelang macam orang asing juga. Orang asing yang mungkin rapat dengan kita. Tapi bukanlah rapat sangat. Huhuhu

Skang aku lebih pada. Sukati korang la nak kata apa. Nak buat apa. Berhubung dengan aku ke tak ke.. Aku malas nak ambik tahu. Klu boleh henpon ni memang nak aku campak je.. Tapi kadang-kandang memerlukan plakkan? So kuatkan iman jela.. Huhuhu. Fb aku, aku dah deact..membebel kat twiter. Tp ramai tak kenal aku kat situ..

Ouh ya. Aku dah gunting rambut pendek. Ada yang kata aku hensem! Hahahahahaha

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tuesday, February 25, 2014

teringin nak berborak

lama sudah tak update blog..

semuanya kerana kebizian.. maklum lah sekarang dah habes study.. so aku kerja double..untuk elak otak tepu dan bosan so kena cari solution selain berniaga sendiri yang aku tahu badan aku tak ley nak tampung beban nak galas tanggungjawab berniaga atas bahu ni. huhuhuhu..so kita pergilah kerja yang lain dari bidang hakiki untuk menambahkan lagi pengalaman dan pasti PR ..

so, hari ni nak santai-sanatai saja borak... sebab lama korang pun tak baca menda merapukan? eh.. ke selalu merapu aje? hahahaha.. lepas dari habes belajar tahun lepas. banyak aktiviti luar aku buat.. lepas dah dapat second job, aku kurang sikit aktiviti luar.. tapi still berjalan. setiap bulan mesti ada aktivitinya..

mungkin kerna usia dan kesunyian melanda diri.. bahahahahaha.. aku malas nak kata apa.. kang korang kata aku meroyan tak kawen.. haish... ada plak gitu. tapai alhamdulillah.. aku happy dah skang.. dah boleh terima semua keadaan mungkin sebab usia tu dah makin meningkat, jadi hormon rasa nak kawen tu tak de la sehebat dulu.. skang makin tabah.. paling-paling bangsat kot ada nak mengumpat ke apa.. aku hanya akan cakap.. "at least aku dah ada semua harta, ko mampoo? takat makan pakai laki tanggung tak payah nak berlagak sangat ar.. laki ceraikan ko tahu kau nak meraung.." kehkehkeh...

skang ni aku jadi profesional kaunselor.. tapi untuk orang terdekat jelah.. terutama budak-budak rumah. tak sangka rupanya dugaan diorang hebat-hebat belaka.. kerdil rasa diri ni.. sebab aku boleh rasa tenang kerna aku tak didatangkan dugaan melampau seperti diorang.. dan aku solute diorang. jadi siapa lagikan nak jadi supporter diorang.. aku lah.. almaklumla aku kan macam mak-mak sikit.. kikiki...

ok lah korang.. aku skang tak de misi nak kurus.. tapi lebih kepada misi maintain dan tak bertambah gemuk.. selain nak besarkan tot dan tek.. kahkahkahkah... sorry.. i memang jujur dalam berkata-kata.. bahahahahah kbai..kbai..kbai...

mmmuuuaaaahhhhhhhhhhhhh............

Wednesday, February 12, 2014

Berteruskan senang..

Haaaih.. Senang sebenanrnya kalau berterus terang. Aku harap hal ni settle sudah, dan bos aku tu boleh terima kenyataan. Walau hakikat dia nampak sangat tak berapa setuju beberapa cadangan dan pandangan yang dilontarkan beberapa staff lain. Aku pun tk th kenapa. Bagi aku, masih lagi dia sengan egonya.

Tapi alhamdulillah, atleast dah dapat second bos yg lebih tinggi sinoritinya. So aku harap semuanya bertambah baik.

Gwa rindu kereta gwa. Skang jumpa seminggu sekali jer.. (╥﹏╥)



Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tuesday, February 4, 2014

Berat Mata Memandang Berat Lagi Bahu Memikul

Semalam adalah satu hari dan perkara yang buat darah tinggi aku naik rasanya. Masalahnya bukan berpunca dari aku, tapi kawan aku. Aku malas nak cerita kisahnya sebijik sebotol cukup ulasan cerita rasanya,

Selama ni memang aku tahu dia diserang bini bekas pakwe dia. Rentetan kisah yang dah makan masa 6-7 tahun. Tapi malangnya perempuan tetap menyerang dia bila tengok suami dia perangai lain,walau hakikat kawan aku ni dh tak layan laki dia lama dah kot. Semalam perempuan tu call kawan aku masa driving. First dia angkat. Cakap sikit dia letak, kali ke-2 call masuk kawan aku bagi telefon kat aku. Mula la sesi peperangan mulut berlaku. Aku tak lah attack dia as supporter kawan aku, tapi sebagai manusia yang berada di tengah. Tapi aku juga yang kena maki hamun dan aib kawan aku di buka dan dihina. Last aku cakap dengan perempuan tu "kalau macam nilah perangai akak, tak hairan lah saya, dan memang patut pun suami akak cari perempuan lain" terus aku letak telifon dan terus aku sakit kepala kaw-kaw punya..

Aku pandang kawan aku, aku tanya. "Memang macam ni ke dia, kalau call kau?" Kawan aku angguk. Aku marah la dia cakap jangan angkat la apa la. Tapi ye lah, kita bukan berada dalam situasi dia, boleh le kata kan? Dia yang hadapi? Mungkin tak tahan juga. Mula lah terkeluar kisah sebenar dan apa yg perempuan tu dah buat pada dia dan keluarga dia.. Tp tak keseluruhan cerita yang di sampaikan.. Walau separuh, aku urut dada dah.. Dalam hati aku kata "tak hairanlah kalau kau kena tekanan dn kemurungan" simpati betul aku pada nasib dia.

Baru aku tahu betapa kuatnya dia sebenarnya menghadapi semua ni. Betapa hebatnya dugaan dia terima berbanding aku.betapa kuatnya keluarga dia menerima tenpias ni.. Betapa sayangnya keluarga dia pada dia.. Ya Allah kerdil dan kecil aku rasa diri aku. Betapa aku bukan orang hebat kalau setakat ini sahaja ujian aku terima dan aku boleh hadapi. Betapa aku riak dan takbur dengan kehebatan diri selama ni tanpa aku sedar ada orang yang lebih hebat.

Buat mu teman.. Moga engkau tabah menempuh semua dugaan. Semoga engkau di beri kekuatan oleh Allah. Semoga engkau dilindungiNya. Semoga Allah membimbing kita menjadi hambaNya yang berada dalam lingkungan hambaNya yang beriman dn kita serta keluarga kita berada disyurga terlepas dari siksaanNya. Amin


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tuesday, January 28, 2014

Schizophrenia

Dada aku sesak. Sesak dengan manusia yang cuba untuk menjadi skizo.tahukah mereka..skizo tu sakit.bukan 1 keadaan yang orang suka-suka nak? Tahu tak betapa peritnya nak tanggung gangguan otak..betapa sakitnya badan melawan emosi.. Haih..

Ke yang sibuk nak mengaku skizo ni..setakat nak cari perhatian? Bila baca aduannya, bila baca omelannya, bila masuk dalam cerita dia..macam lebih mencari perhatian.. Yang memang skizo tak pula nak mengaku, yang tak skizo pula yang sibuk mencanang betapa tak tenteramnya jiwa.

Kalau ditegur macam sudah lama hidup gayanya. Pendapat manusia keliling langsung dipandang sepi. Haih.. Pelik. Betul manusia skang ni..




Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Monday, January 6, 2014

Salah Sangka ... Ikut Suka Kau Rasa Apa Aje Ke ?!

Morning peps !
hari ni gwa teringin benar nak menaip.. selalu menaip kat keypad skang kat keyboard..

berkaitan tajuk kat atas.. aku cukup suka biarkan orang predict pasal aku.. tapi kesian kalau predict diorang tu salah, so on the spot diorang pun salah sangka kat aku.. kadang-kadang rasa nak tergelak... tapi abaikan saja.. manusia semua memang macam tu. kadang-kadang aku pun macam tu.. semua malas nak bertanya tapi sangat percaya dengan khabar angin dan andaian sendiri..

selalu je orang ingat aku jenis bohsia.. maybe sebab cara aku bercakap kat laman soSIAL membuatkan aku dianggap macam tu.. tak pe tak marah pun.. belum kenal belum tahu babe.. yang pasti aku nak ingatkan.. kita ni manusia.. tiada yang maksom.. semua buat dosa.. semua ada buat silap.. yang membezakan.. adakah kau BERTAUBAT atau TAK. adakah kau BERUBAH.. atau jadi habit? itu saje yang membezakan manusia itu baik atau tidak... 

kalau kita tiada buat dosa, maknanya kita setanding malaikat.. bukan ke Allah dah beritahu kita, sesungguhnya manusia itu selalu lalai dan lupa... jadi jangan lah kita sentiasa menuding jari kepada orang. sekiranya ada apa-apa berita yang tak pasti, tanyalah tuan punya badan..dan kalau cerita yang tak pasti kesahihannya.. janganlah sebar-sebarkan.. kalau benda tak benar sudah jatuh FITNAH.. kalau bendanya benar sudah jatuh MENGAIBKAN.. bukankah kita sesama islam perlu menjaga aib sesama kita?




adios







klik iklan ni tak kena bayar pun