Monday, February 13, 2012

cerpen : AMIM... AKU AMIM.... (3)

" rahimah..."
" ya, bos..."
" saya nak awak pergi ke  USJ untuk pantau meeting data diseases control dekat sana, boleh? "
" mmm.. bila tu bos? "
" hari ni, jam 11 mula until 3pm.."
" erk.. hari ni? pegawai lain tak de ke bos? " tanya aku sambil tersengih...
" diorang saya dah arah pantau zon lain...." bos aku senyum je jawab....
" yelah.. yelah.. saje tanya bos.. nasib pakai baju cantik rini... ada driver tak bos? "
" sendirian berhad.. claim kemudian... " bos aku kenyit mata dan berlalu
" adoi la ... kena pergi sendiri lak.. ni yang malas nih..... tapi nak buat mcam mana... dah nama pun keje...perut lapar lak tu.. huhuhu... tak pe ar singgah makan kedai mamak best kat puchong tu...." ngomel ima dalam hati..

semua barang dan keperluan meeting di ambil segera di dalam bilik data... dia harus cepat, nak makan dulu sebelum sampai tempat dituju... kalau boleh mesti ada 30 minit awal dari masa yang di tetapkan... itu memang sifat semula jadinya... almaklumla... anak askar pencen... ekekekeke..


" aduih.... jam plak tu... nak makan lagik... harap ada la parking kat kedai tu  nanti.." melilau matanya memerhati dari jauh kedai yang di maksudkan... perutnya makin berkeroncong... dari jauh dah di aim parking kosong di sebelah  kereta wira... "yes..! ada pun..."

"alamak.... ramai orang le plak.. diorang ni tak tahu nak pegi keje ke apa?? adoooiiiyaii.. dah le sengsorang.. nak nyelit kat meja orang segan plak tu.. aduih... " dia berkira-kira di situ... luluh hatinya nak makan roti canai dgn kari ikan di  kedai tu.. sekali matanya terpandang 1 meja di hujung balkoni premis... ada seorang lelaki memakai kemeja hitam kemas...

" eh.. mcam kenal jerk..." kakinya melangkah perlahan tanpa sedar... tahu-tahu je.. dia dah di depan lelaki tu yang sibuk merenung handphone nye..
" confirm..! " dengan pantas  ima menarik kerusi kat depan dia...

" kau sorang ke? aku join boleh? lapar ni.. kalau ada kawan-kawan kau datang kang.. kau suruh diorang duk tempat lain.. kalau awek kau datang kang kau cakap je aku menumpang kat meja korang sambil nak tunggu pakwe aku...... tak kenal pun..." membebel ima tanpa menunggu atau mendengar sepatah pun dari orang depan dia tu..

" sape lak nih... membebel laju je..." aman berdetik dalam hati... sambil kepalanya ligat cuba mengecam perempuan di depannya.. macam kenal.. tapi dia macam tak dapat nak tangkap siapa empunya diri ni.. matanya tertancap kemas memerhatikan gadis di depannya... tanpa berkelip, tanpa berganjak, tanpa ada sebarang reaksi...

ima membalas balik renungan lelaki yang macam si tanggang yang di sumpah di depannya itu.. kaku..             " weyh.. kau apahal?? kena sampuk ke?"  sambil ima memetik jarinya di depan mata aman...

"cantik..........." tanpa sedar.. aman bersuara perlahan.. sangat perlahan...mata dia memang terpukau melihat keayuan di depannya itu... ciptaan Allah sangat manis.. berblazer hitam yang agak ringkas bersama kemeja berwarna biru laut, bertudung ala-ala yuna yang di letak santai di bahu berwarna biru hitam... manis.. sangat manis...
" apa kau cakap? aku tak dengar... aney ni bukak hindustand kuat nau.." tanya ima..
" er.. takde.. apa... eh... saya ingat siapa tadi,, amim ke.... laaa.. tak cam saya.." cover.. jangan tak cover... huhuhuhu..
" asal lak tak kenal? keta aku boleh plak kau cam  kan?" kata ima sinis..
" spek mata mana? " tanya aman
" ouh, dalam beg.. ni pakai lens.." balas ima senyum..
" haaaa.. sebab tu saya tak cam tadi..." aman senyum sambil matanya tak lepas memandang wajah ayu di depannya... lain...lain sangat....
" eh.. amim dah order belum? "
" belum lagik.. aku baru je sampai ni..."
" jap.. ANEEYYY... ORDER..."

sorang aney datang dengan ipadnya... pergh ambik order pakai ipad skang ok... kau mampu???

" hurm.. bagi saya teh panas kurang manis buat pekat.. lepas tu makan saya naaaaaaaaak.... roti canai 2 keping kari ikan kasik lebeeeeey ok..? " menu biasa ima...
" mak aih... 2 keping? " tersedak aman..
" eh.. apahal lak? tak boleh aku nak makan 2 keping?" balas ima mencebik..
" tak de laa.... selalunya.. gugurl  ni kalau order depan laki.. cover-cover.." sengih aman menerangkan..
ima menjeling.. " masalahnya aku bukan gugurl.. paham???"
" uik.. marah plak....huhuhu.."

nada dering mr. sexobeat ima bergema.... cepat tangan dia mencapai..
" ya bos.. aaaaa.. saya kat puchong ni.. makan jap.. lapaaaaaaaaar......ooo.. ok, baik bos.. baik.. nanti saya suruh diorang sediakan.. baik..." ima menekan kekunci merah..
" oi... kau buat apa?? ambik gambar aku ea??" tanya ima pada aman, lepas dia memerhati aman macam mengangkat sedikit handphonenya, tepat ke arah ima... dan 3,4 kali menekan button..
" eh mana ada.. balas mesej la.. perasan jerk.." cebik aman..
ima buat tak reti je dalam hati bukan kepalang malu.. asal plak la aku serkap jarang macam tu.. adoiyaaaai.. kan dah malu sendiri...
"erm.. kau keje sini ke? " tanya ima..
" ha'ah.. bangunan ujung sana tu... amim nak pegi mana ni..?
" aku nak pegi USJ, pantau meeting.."
" oo.... kalau pegi opis memang pakai gini ea..?" tanya aman tersengih-sengih...
ima memandang aman.... " apasal? ada tak kena ke?" tanya ima pelik..
" tak lah.. kan sweet macam ni..." aman memandang senyum...
dug..dag..dug..dag... " siot ar mamat ni.. asal aku berdebar lak dia pandang..." rungut hati ima..


~~~~~~~~~~~~~~~~~~


" weyh pakcik... kau apahal senyum sengsorang pengang handphone? ulang baca mesej nita ke?? i lep u.. u lep i.. i nak peluk u.. muah..muah..muah..hahahhahahaha" perli  zamri.. sambil di sambut gelak kawan-kawan yang lain...

" WOI pakcik..!" jerlah zamri sambil menepuk bahu aman.. geram soalan dia tak di sambut...
" ha.! apahal? " tanya aman blur..
" kau tengok apa kat handphone ni??? " tanya zamri berkerut dahi.
aman senyum sambil menghulurkan handphonenya kepada zamri...
"gambar sape ni weyh... asal gambar sisi,  gambar tengah tunduk... dan errr.. ada plak gambar pandang depan.. pergh mata tajam tepat pandang kamera.. candid kan ni? but sweet ok.. sangat sweet, pergh nampak dia cantik sungguh la pakai dalam warna hitam biru ni... awek mana ni weyh? serius lawa..."
".. haaa kalau kau nak tahu... ni la awek siput tu...."
" awek siput?... yang keta tak de aircond tu? "
aman senyum...
" pergh no wonder la kau sanggup kot nak tolong bawka kereta dia...huuuiihhhh..."
" masalahnya zam... 2 kali aku jumpa dia... dia bukan macam ni.. macam perempuan tak siap.. serius aku cakap.. macam jantan kau tahu tak.. kalau kau tengok masa dia tempelak si anita ritu.. memang kau tak sangka ini dia....
" eh.. jap.. jap.. ada banyak benda yang aku tertinggal rasanya.. kau cerita balik.. macam mana kau jumpa 2 kali.. dia tempelak anita... apa cerita nih???"
" ok cerita dia macam ni... haritu dia ni terlanggar anita.. aku tak tahu la sape langgar sape... tapi anita ni kau paham-paham jelah.. mulut tak de insurans.. terus maki hamun budak pompuan ni.. kata orang kampung la.. selekeh la.. itu lah.. ini lah... budak pompuan ni punya terkebil.. last-last.. dia sound anita balik.. cakap anita harap makeup 10 inci je baru nampak lawa.. buang makeup muka gunung berapi, tak tahu masak.. ntah-ntah periuk dengan kuali pun tak kenal.. pastu terus dia blah.. terkebil-kebil anita.... aku kejar budak perempuan ni nak minta maaf.. sekali tengok kereta.. pergh berdentam  dentum daaaaa..... aku minta maaf, siap dia sound aku pulak.. kalau anita tak ubah perangai tak payah kawen dengan dia.. kalau aku carik hanya yang cantik... tak kan sampai mana sebab kecantikan akan hilang.. kalau aku cari yang berbudi bahasa.. akan bawa sampai ke tua...hambek kau.. kena aku sekali...!"
" peeeerrgghh.. dia sound macam tu eak..... giller ar... "
" tahu tak pe... tu yang aku terus terpaku tu.. terus rasa macam nak kenal dengan dia.. ayat power tu.... "
" hahahaha .. kasik aku laaaaa.. kau ada dah anita..."
" selagi belum kahwen... selagi tu aku free.. wakakakaka.. tapi kan.. memang lain tau muka dia.. masa kes dengan anita tu.. dalam kereta masa hujan tu... memang la kampung nak mampus... ni aku tengok.. memang aku tak cam.. dia yang tarik kerusi depan aku tegur aku nak tumpang makan kat meja sama sebab meja penuh..terbeliak biji mata aku kejap... ayu giller siot.. cair aku..."
" hahaha kau jangan buat pasal aman.. nita tahu mampus kau...."
aman hanya tersenyum mendengar kata-kata zamri..
" by the way.. apa nama dia...."
" amim... nama dia amim..." sambil aman mengetuk2 udara di atas kepalanya.. meniru gaya ima tempoh hari..
" amim??? macam nama laki je? "
" haaa tu le pasal... unik kan dia... hahahaha" aman gelak senang hati sambil meninggalkan zamri terkebil seorang diri....




















~bersambung dude...

1 comment:

Anonymous said...

to: sesumpah amimah

o yg ni..sume aku dah bace upenye.. haha... aku mmg suke membace.. so xyah la ko heran sangat kalu aku cepat je katam..

Yang Ensem lagi Budiman,
Yusuff Yazid.

klik iklan ni tak kena bayar pun