Thursday, January 27, 2011

JANGAN BIARKAN HIDUP ANDA DI SELUBUNGI.............. MIIIIIIIIISSSSTERRRRIIIIIIIII...~



hari ni.. hurm.... tak tahu nak describe macam mana... rasanya first time kot, hati berbelah bagi nak berniaga atau tak sangat-sangat pelik kan? tapi tu lah yang telah terjadi ... bukan apa, rasa macam tak best lah.. pelik pun ada juga.. huhuhuhu..

ok, kisahnya macam ni, korang bayangkan, ok hari selasa hari tu aku hantar kat cafe hanya 25 bungkus sahaja, kat ofis nasik lemak + mee goreng adalah dalam 14 bungkus so total  39 bungkus kan.. tp boleh tak yang habis takat 20 bungkus sahaja. ya Allah, ya.. aku paham, rezeki ditangan tuhan, buat takat itu sahaja yang Allah izinkan untuk aku... ALHAMDULILLAH.. aku takpertaikan, cuma terasa sedikit pelik.. nak-nak lagi yang aku hantar kat cafe

actually, dah 2 hari aku hantar yang akan tak abes memang dalam 10 bungkus, aku dah pelik.. hari selasa aku tengok, semuaaa makanan habes, baik kuih muih, makanan-makanan yang lain..tiba-tiba, sik lemak aku dalam 10 bungkus tak abes.. ish, aku memang pelik giller la... tak kan lah, dalam beratus-ratus orang yang datang, tak terniat nak beli nasik lemak.. dah tu bukan banyak, 25 bungkus je aku letak.. erm.. tak pelah..

kecewa punya pasal, hari rabu aku tak buat... petang selasa tu memang dah niat dah nak berhenti berniaga, tapi ramai plak yang tak kasi.. so, akui sekarang mengorak perlahan, gerak mengikut arus, habis aku supply hari ni, aku tambah kan lagik besok sedikit, kalau harini lebih dari 5 yang tak habes, aku akan kurang kan pembekalan.. kalau kurang dari 5 yang tak habes, aku akan hantar macam biasa..


moga Allah bagi aku kekuatan dalam semua perkara , kalau benar ada yang main kotor.. moga Allah berikan petunjuk pada mereka.. kalau benar rezki itu sahaja yang di titipkan Allah untuk aku, alhamdulillah.. tiada rungutan dari aku padaNya .. tapi aku akan muhasabah dari segala sudut, insyaAllah... 








8 comments:

Ze_Mhis said...

wo wo wo... takpe kak. tu ujian je tu.. Allah nak bagi nikmat & rahmat yang lagi best tu.. saba ye. doa banyak2... eceh, piah skima pagi ni

hestyrezyuda said...

hahahahaha..
tulah piah.. akk dah macam kena kancing gigi jerk ni tgk ko skema ... ekekekeek

msi.my said...

adat berniaga..mesti ade mcm2 segale bntuk dugaan..huhu.chaiyok2! =]

hestyrezyuda said...

ateh =} time kasih ^_^

Admin said...

hmm ujian kak..
harap2 xde yg hati busuk kcau kte ag..
akak mst kuat...! :)

hestyrezyuda said...

ahs..^_^ thanks ^_^

Areyoudys said...

as salam..
jangan patah semangat.
sememangnya disebalik semua itu, ada hikmah nya...
berniaga ni, memang ada cabaran yang kita sendiri tak duga.kalau rasa macam pelanggan tak berapa nak beli, cuba buat sikit-sikit.dalam semeja tu, letak 1 je pada satu-satu masa.jangan dicampur dengan kuih muih sekali.kuih tu, biar letak kat meja lain.ni pendapat saya la..sebab kawan saya buka restoran.kalau tiada aktiviti lain, pada sebelah paginya saya akan ke restoran beliau.dan saya perhatikan, pelanggan biasanya akan capai kuih-muih dulu jika diatas meja ada nasi lemak dan juga kuih muih.kemudian baru la diorang order makanan yang dimasak kat kedai tu.

kat meja lain pula, kuih tiada.tetapi ada nasi lemak.diorang makan nasi lemak. tetapi tak order makanan kat restoran.sebaliknya order air je.

kiranya, kat kedai tu, kamu susun mrngikut kelainan.meja sebelah tu,nasi lemak, sebelahnya kuih.dan begitu la sebaliknya kat meja-meja sebelah.


kalau yang kat cafe macam kat ipt tu, elok kalau gantikan dengan kuih ( kiranya, selang seli.hari ni nasi lemak, esok kuih dan begitu la sebaliknya pada hari-hari yang lain.dengan cara ni, kebiasaannya pelanggan cafe akan tanya 'mana nasi lemak'? dah mestinya pekerja cafe cakap, nasi lemak hantar esok.hari ni kuih.tukar-tukar menu.

ala...macam kes cerita 'My Boss My Hero' tu..
puding yang sedap yang sangat terhad

:)

jangan putus asa ;)

hestyrezyuda said...

terima kasih fadzli ^_^ insyaAllah tak putus asa :D cuma masalah kat sini adalah.. itu bukan kedai saya :P

saya hanya supply sahaja :P saya kan gov servant :D ... soo uz supply kat cfe :D

tp mana yang berkaitan saya ambil untuk meningkatkan lagi kualiti nasik lemak saya ^_^

klik iklan ni tak kena bayar pun