Tuesday, January 6, 2009

nasi sudah menjadi bubur

ekeke.. tajuk jer sudah bikin gawat...
ala. aku bukan nak citer apa, nak citer pasal bubur.
pagi tadi aku buka internet kejap, masa aku sibuk2 masak bubur sambil siap2 untuk g opis.
aku buka fs sebab kanda merajuk dengan aku semalam..
aku tak tgk kan komen fs semalam.. waaaduh..
walau kekasih gelap aku sayang gak kat dia..ekeke
sekali michi buzz ku.. (ym auto login)
rancak gak borak pagi tu dgn michi pasal room pj2.. sambil sibuk tangan aku
menaip, aku selang kan dengan bersolek... tetiba aku terdengar
1 desiran merdu..

bubur akuuuuuuuuuu !!! adoi..hanget le pulak dahhh... waaa..waaa :'(
michi, nih kopunya pasal lah nih,bubur aku dah hanget tau.
michi dok gelak kan aku je.

pastu michi tanya resepi bubur aku, dia cakap dia juz letak ayam dan halia.
aku cakap, pagi nih aku postkan dalam blog, nk tahu.. tgk blog aku..ekekeke
so nih resepinya..

bubur nasi ala kampung

beras tu korang tanak kan dulu
then di dapur yang sebelah korang tenggek kan kuali dan masuk kan sedikit minyak
tumiskan BAWANG MERAH, BAWANG PUTIH, HALIA, BILA DAH GARENG MASUK KAN LADA SULAH. tapi api kecik tau masa masuk lada sulah tu. pastu tutup api, tonggengkan kat periuk sebelah. dgn minyak dia sekali tau.pada periuk beras tu, korang masuk kan lah garam, ayam, daging dan sebagainya yang korang terasa nak letak untuk isi bubur tu..
itu jer.. dah siap.. kalau nak lagik sedap, bila dah masak tu, korang letak kan sedikit minyak bijan.. sikit jer tau.. peeerrgghh bau dia.. memang sebijik bubur Mc'D yang korang bangga kan sangat tu..
huhuhu..err,, jgn lupa
MSG atau pati ayam knorr..ekekeke.lada sulah tu, lagik banyak lagik best.. tapi bagi yang kuat pedas macam aku je laa.hihihihi

bubur nasi ala thai

ni lagik simple memple..
korang tanak kan beras, pastu korang hiriskan BAWANG MERAH masukkan dalam tu. masuk kan UDANG dan AYAM. masuk kan GARAM + ASAM KEPING + PERENCAH TOMYAM PUTIH ADABI(yg serbuk tau) hiriskan cili api. tunggu msak, korang rasa.. peerrgghhhh.. memang terangkat. ha, resepi nih , aku creat sendiri, aku tak tahu kalau ada orang jual bubur ala thai nih,
tapi jujur.. aku reka sendiri resepi. so..
selamat mencuba..


p/s : kalau tak sedap.. tu makna korang yang tak tahu masak.. waakakaka

9 comments:

rose emely said...

hoi mangkuksss!!!
ko kasi hangit ko nyer bubur haku taraaa kesah...tapi ni yg nak naek hangin mesti ko dah kasi sumbat sumbu2 dapur gas haku kan???
dgn segala super power yg haku ada...ko diarahkan masak utk aku utk sebulan berturut2. ada paham??!!!!!....

p/s: ko mmg penjahanam...wakakakaka

hestyrezyuda said...

cet.. ahahah,, mana ko blajar bubur hanget sumbu tersumbat???
ahaaa. tak lah lysa
api kecik jew.. dia dah kering tapi aku tak tambah air.. waaa:'( sedih aku tau.. baru berangan nak makan bubur.. shhhhh... jgn cakap dgn orang tau lysa.. ekekekeke

ieykin baik said...

ahah
bukan kita org x tahu msk
kak kena wat tuk kita owg aje :p

sometime sometime sometimes said...

btoi tu kin... buat sendiri cam dah tau tau je cam xsedap... tu tnda nya hanya ko yg buat sedap min..

p/s: pekate kamu buat kan sekalian utk kami2 ni.. ok dak? :D

Anonymous said...

mim mmang hebat dlm pembikinan bubur hangit...
aku nk resepi bubur hangit mim...
ngn bubur janda bersolek
wakkaakkaka
msti best ni
pat2
bg aku menu

hestyrezyuda said...

aku?? uik?? siapakah aku inih?? membuatkan aku terkedu dengan kata2 kamu

hestyrezyuda said...

ahaha aku tahu aku nih michi kan??
hurm.. sat,,sat.. adik aku si angah kata dia nak cuba bubur ala mcD tu. kalau dia buat jadi, alamatnya korang kena lah wat sendirik..waakakaka

che-mie said...

haha

boleh la try

hestyrezyuda said...

try..try.. che mie.. jgn tak try.. pastu che mie ley bago resepi nih pada student UniMAP che mie yang malas2 masak tau ekekek

klik iklan ni tak kena bayar pun