Thursday, May 2, 2013

Review buku : Kita Hanya di Seberang Jalan

Asalnya,buku ni diusulkan, dan penulis ini diperkenalkan oleh kawan aku yusuff yazid 'perasan hensem'. Dari penceritaan dia, aku sikit teruja untuk kumpul koleksi penulis ini. Buku karya Baharudin Bakeri. Diam tak diam, aku sudah ada 8 koleksi karya penulis ini. Hasil bantuan founder Gobok Buku, en Saudagar Garam, akhirnya aku memiliki buku-buku karya beliau yang aku idamkan.

Buku Kita Hanya di Seberang Jalan ini mengisahkan perjalanan hidup seorang lelaki yang baru habis belajar mengharungi liku hidup demi mencari kerja tetap yang susah di perolehi. Bermula kerja sementara di semenajung, rushdan pulang ke kampung halaman,menumpang sementara di bangsal pisang milik sepupunya didiami bersama 2 orang lagi sepupunya, menjadikan cerita ini mempunyai pelbagai variasi.

Dengan terbitnya watak fatimah, seorang gadis yang berjuang dengan mempertaruhkan antara minat dan tanggung jawab sebagai seorang anak. Menjadikan cerita ini berirama kemerahan di penghujung yang membuatkan pembaca akan terus tersenyum.

Bagi pandangan aku, cerita ni banyak memberi impak positif, semangat berjuang, hormat kepada orang tua, semangat setia kawan, sifat saling membantu, sifat berbaik sangka, menangani masalah dengan tenang, sangat positif. Aku suka. Dan memang aku mencari buku-buku yang hanya memberi impak positif sahaja dalam koleksi aku.

Tapi jangan disangka buku ni macam buku motivasi yang disampaikan pakar-pakar motivasi pula. Sebab buku ni penuh dengan lawak jenaka, di pertengahan cerita.. Memang ada lawak yang aku tak jangka. Contoh, kawan rushdan,kuswadinata tahan cirit birit sampai badan naik kejang terpaksa polis panggilkan ambulans demi menyelamatkan kuswadinata, memang aku tergelak terbahak-bahak. Sebab aku tak terpikir langsung scene ni dalam kepala aku selama ni. Dengan ada beberapa babak lagik, melibatkan fatah dan sepupu-sepupunya yang lain, dengan kehadiran budak kelapa parut, ya Allah memang aku gelak sakan.. Tak tipu punya, bukan senyum tau.. Memang gelak. Aku susah sikit nak gelak kalau lawaknya tak tahap gaban. Kalau gelak tu makna tahap gaban+ suria perkasa hitam le tu..

Jadi pada korang yang ada perancangan nak beli buku ni, jangan teragak-agak. Aku syor untuk korang baca. Sebab bagi aku buku ni ada impak positifnya dan paling penting, tak mengantuk kalau membaca...


Sekian review pertama koleksi buku aku


My BlackBerry's juiced by DiGi. How about yours?
http://m.digilive.my/bbplans

1 comment:

Anonymous said...

aku dah baca...

-Yusuff Yazid-

klik iklan ni tak kena bayar pun