Wednesday, July 27, 2011

setia kawan

aku rasa sekarang banyak kan aku cerita pasal persahabatan.. kawan.. teman.. tak kisahlah terjalin dalam apa jua cara.. tapi pernah tak korang terfikir.. satu perkara yang tak pernah dek akal.. bila.. korang dilindungi oleh orang yang tidak pernah korang jumpa?


haaaa... itu lah yang terjadi pada aku masa aku travel ke JB.. datang masa bukan waktu orang lain bercuti adalah perkara yang sedikit kalut nak-nak lagi nak minta bantuan bila dah tiada opsyen.. memang macam memeritkan.. kita memang tak nak menyusahkan kawan sebenarnya..tapi keadaan memaksa... jadi.. bermulah lah kisah balik dari penggembaraan dari JB ke KL .. tapi masalahnya... dari bandar penawar nak ke larkin tu.. aku nak balik antara senin atau selasa.. call sana.. call sini... semua orang kerja.. yelah aku paham.. kalau aku pun, mungkin tak dapat membantu.. bukan dekat-dekat bandar penawar tu... nak ambil public transport susah.. teksi mahal dalam rm100-200 pergh mati la kalau macam tu.. last-last aku ambil keputusan.. isnin petang, sorang adik nama dia cis@fitri kata ambil aku kat bandar penawar dan hantar kelarkin. jangkaan waktu di larkin dalam jam 9-10 malam,.. mula timbul isu tiket.. sebab aku perlu turun di putrajaya.. last-last aku decide..kalau tak de tiket.. aku tunggu sahaja di bustand larkin sampai besok pagi. pagi-pagi aku beli tiket bas..

nak dijadikan cerita, sorag kawan dari room YM jb2 call tanya macam mana, dan aku bagi tahu perancangan aku untuk stay di bustand kiranya tiket tak de... sekalik aku kena marah kaw-kaw ... terkejut juga.. tapi last dia cakap.. " tak pe.. biar abang yang ambil mim kat sana pagi selasa" aku diam jerk la.. rupa-rupanya... kawan aku kata, bustand larkin tu dah tak seselamat macam dulu... peras ugut kadangkala berlaku.. penyeluk saku.. curi bag.. patut lah member nih marah bebenau...

tapi yang merisaukan aku pun.. member yang menolong nih aku tak kenal.. tak pernah nak jumpa.. tengok muka pun tak pernah...tapi aku tawakkal jerk.. sampai masa aku tengok dia datang berdua dengan kawan dia.. yang mana satu kawan aku pun aku tak tahu... dalam kereta baru aku kenal.. 2,2 dari room YM jb2..

sampai di larkin tiket bas jam 12.. sekarang baru jam 10 pagi.. diorang ajak pegi minum dulu.. pada masa tu diorang cakap.. "mim datang tempat kami.. kami kena jaga mim... ni kami tahu mim kesini pun dah time mim balik.. kalau dari awal, kami dah bawak jalan-jalan" aku senyum jerk... sebab tujuan aku datang nak belajar memang la tak de masa senggang untuk aku berjalan-jalan... next time mungkin.. yang buat aku terharu lagi.. diorang teman kan aku sampai aku naik bas.. dah duduk.. dah betul-betul selamat baru diorang beredar pulang.. terharu giller..

dengan adik-adik aku yang banyak membantu masa aku kat sana.. cis@fitri.. lyn..izat.. sangat-sangat rasa terharu.. nak-nak lagi bila mereka semua berkata.. "akk ddatang tempat kami.. kami kena sambut akk" sedih giller.. rupanya masih ada rasa setia kawan walau di bina hanya sekadar atas talian alam maya.. tetapi keikhlasan dan sifat bantu membantu amat ditik beratkan lagi.. terima kasih pada mereka di JB yang banyak membantu aku.. terima kasih sangat-sangat..

kalau ada sumur di ladang 
boleh kah saya menumpang mandi
kalau ada umur yang panjang
nanti saya datang lagi..

sorong papan tarik papan
cicak duduk di atas pelita
tuk balas budi tuan dan puan
jemputlah datang ke tempat kita


3 comments:

3LiN4 said...

terharu gak la.... next time akak jemput mereka ke melaka or putrajaya lak ok... heheheh

hestyrezyuda said...

dah jemput dah.. memang jemput ke melaka dan putrajaya :D

ehehehehe... time kasih dik... adik pun baaaikkkk :*

3LiN4 said...

sy mmg baik ponnn... hahahaha..

sy baik pd org yg baik ngan sy... sy jahat pd org yg jahat ngan sy... erk?? ye ker??? ngokngek la sy ni... hehhe..

miss u kak..

klik iklan ni tak kena bayar pun