Monday, April 18, 2011

cerpen : ami dan qaish



" kau tahu tak apa yang kau pikir ?! " tempelak qaishah

" aku tahu... " jawab ami lemah

" nonsense la babe.... si keparat tu bahagia.. dah 2 tahun dah babe... apasal kau masih lagik tak ley lupakan dia..? babe... dia satu-satunye bangsat yang buat kau merana paling teruk kau tahu tak... kau masih sayang dia ke apa..? aku tak paham laa..!" qaishah menghempaskan majalah yang ada di tangan dia ke meja.. kesal dengan apa dia rasa... kesal dengan apa yang ada dalam hati teman dia...

" aku tak tahu apa yang ada.. aku benci? aku marah? aku rindu? atau aku sayang? .. aku sendiri tak paham qaish... bukan aku sengaja perasaan ni ada dalam diri aku.. aku dah pupuk benci yang mendalam dalam hati aku.. kau tahu kan.. bertapa hati aku sakit, di siat hidup-hidup bila aku ditinggalkan tanpa sebab.. bila aku dia tipu terang-terang... pedih hati aku memang tak tak terubat qaish... aku memang tahu.. aku tak kan dapat berdiri utuh kalau terserempak dengan dia.. aku tahu .. aku tak kan kuat qaish.. walau hakikat.. aku menggeletar nak tampar dia.." .. berjuraian airmata ami...

qaish sedar..  betapa peritnye derita yang di tanggung temannya.. mencintai seorang lelaki dengan sangat ikhlas...tetapi cinta dia di khianati.. di khianati tanpa sebab.. ditinggalkan tanpa punca utuh.. di duakan tanpa sedar... kesian ami.. seorang gadis yang baik dan lemah lembut.. seorang yang sangat berdikari... seorang  yang matang.. seorang yang sering mengalah dalam apa jua situasi asalkan ikatan kasih tidak terlerai.... 

" qaish.... " 
"...... hm..?"
" aku tak kuat.."
" jangan kata macam tu.."
" aku tahu benci ada dalam diri aku.."
" jadi jangan nangis.."
" tapi kenapa dia tak luput dalam ingatan aku.."
" sebab hati kau penuh rasa perit.."
" qaish... ada ke orang yang akan ikhlas dengan aku sebenarnya...?"

qaishah memejamkan mata... air jernih mengalir dipipi...

" ya Tuhan.. Kau tabahkanlah hati hambaMu itu... kenapa derita yang selalu terpalit dalam hatinya...kenapa manusia bergelar lelaki tak pernah jujur pada orang yang cuba memberikan keikhlasan dalam suatu perhubungan....? ya Tuhan.... ketemukanlah perwiranya... agar dia tak rasa dirinya sentiasa di khianati oleh hambaMu bernama lelaki.... " .. qaishah bermonolog didalam hati..air mata qaishah mengalir tak terbendung...

"  ami... tuhan tu maha adil ami...."

" aku tahu qaish... aku tahu......" suara ami berselang seli dengan sedu yang tidak kedengaran... sayu....

Qaishah memandang temannya.... " aku tahu kau kuat ami... jangan biarkan segala keperitan menjadikan kau jatuh... aku tahu kau orang yang berusaha.. bangkit.. jadikan diri kau manusia yang terbaik... kau belajar bagus-bagus...dapatkan markah tertinggi.. kalau boleh dapat dekan... fokus pada kerja...bagi yang terbaik.. aku tahu kau adalah pekerja yang sangat bagus pencapaiannya... jangan biar semua ini buat kau hilang segalanya... kalau kau dah tenang nanti... kita try buat make over, nak..? biarkan.. semua lelaki.. termasuk sikeparat tu.. rasa menyesal tinggalkan kau...?

ami gelak dengar ayat Qaishah yang akhir sekali..

" aku serius ni ami..." qaishah buat mata terkebil-kebil..
" kira kau nak kata aku sekarang tak cantik la..." ami kata dalam tawa..
" eh.. tak lah... sekarang pun cantik.. cuma.. aku nak  buat kau nampak lebih vouge.."
"  hahahaha ok.. promise? .."
" sure teman.. sure.. nanti kita tengok kat youtube teknik solekan mana yang sesuai dengan kau k... " qaishah mengenyit mata pada ami...
" ok babe.... thanks... " ami memeluk qaishah erat.... 

" tuhan.. segalanya dalam takdirMu.. kami hanya merancang... Kau yang menentukan Ya Allah... berikanlah secebis kebahagiaan pada teman ku Ami.. ingin aku melihat dia terus tersenyum dengan manisnya... ketemukanlah cucu adam pelengkap rusuk kasih yang ada pada Ami..."  doa qaishah dalam hati... 



MORAL OF THE STORY

  • hilangkan bencimu.. agar cinta dapat bertandang
  • sabar itu separuh daripada iman..
  • sentiasa berdoa dan berserah pada Allah

2 comments:

Anonymous said...

to : sesumpah amimah

baru abes meeting... yg ni.. biase dan simple... hehe...dan x nampak nape die nak benci laki tu... tibe2 je benci..hahaha


Yang Ensem lagi Budiman,
Yusuff Yazid.

hestyrezyuda said...

situaisi ni kisah benar...

aku ada bg tahu kan.. ofcos kes dia aku keep silent hahaha

hang nadim... comel nama tu... tak sesuai dengan mawas.. bahahahaha

klik iklan ni tak kena bayar pun