Thursday, March 31, 2011

kenapa aku tido 12jam sehari ????!!!



sekarang pukul 8.30 pagi, patut nye aku dah kena wat kerja dah ni.. tapi saje nak melekakan diri dengan menaip blog kejap... 15 minit masa di target untuk melontarkan idea... ekekekeke.... 

berbalik dari tajuk kat atas... jujur... dah bape hari, aku tido 12 JAM..  macam orang keje shift kilang kan?? adeh, aku pun tak tahu kenapa sebenarnye .. selalunya, lepas balik kerja aku akan baring kat katil untuk meluruskan pinggang (kononnye lah..) sambil berbaring, aku duk sibuk godeyh-godeyh laptop...tup..tup... terlelap.. saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaampai, pagi besok.. kot terjaga 12 malam pun, pastu kompem terlelap balik.. hajat nak bangun, nak mandi konon sebab tak mandi petang lagi pun tergendala secara otomatiknye...dalam minggu ni aku rasa dah 3 hari kot.. kenapa eak? sebelum ni pernah gak jadi.. pastu dah ok dah, pastu skang jadik balik.. huhuhuhu.. 

aku pun merajinkan diri untuk menggeledah pakcik google.. jap ea... ni yang aku dapat... 


Hipersomnia
 
DEFINISI
Hipersomnia adalah bertambahnya waktu tidur sampai 25% dari pola tidur yang biasa.

Pola tidur
PENYEBAB
Hipersomnia merupakan gejala yang seringkali menunjukkan kemungkinan adanya penyakit yang serius.
Hipersomnia temporer (sementara) bisa terjadi pada seseorang yang sehat, selama beberapa malam atau hari setelah mengalami kurang tidur atau kelelahan fisik yang luar biasa.

Hipersomnia yang berlangsung lebih dari beberapa hari bisa merupakan gejala dari:
- Kelainan psikis (misalnya kecemasan atau depresi yang berat)
- Pemakaian obat tidur yang berlebihan
- Kekurangan oksigen dan penimbunan karbondioksida di dalam tubuh sebagai akibat dari tidur apneu
- Kelainan otak.
Hipersomnia menahun yang mulai timbul pada usia dini bisa merupakan gejala dari narkolepsi.
GEJALA
Penderita merasa sangat mengantuk dan sering ingin tidur atau bahkan tertidur bukan pada tempatnya dan bukan pada waktunya tidur.
DIAGNOSA
Diagnosis ditegakkan berdasarkan gejala-gejalanya.

Untuk memperkuat diagnosis bisa dilakukan pemeriksaan laboratorium, karena hipersomnia bisa disebabkan oleh penyakit tertentu.

Hipersomnia yang baru saja timbul dan penyebabnya sulit dijelaskan, mungkin merupakan akibat dari kelainan psikis (misalnya depresi) atau kelainan neurologis (misalnya ensefalitis, meningitis atau tumor di dalam tengkorak).
Pemeriksaan psikis ditujukan untuk depresi, gangguan ingatan atau tanda-tanda kelainan neurologis.
Pemeriksaan CT scan atau MRI dilakukan pada penderita dengan tanda-tanda kelainan neurologis.
PENGOBATAN
Pengobatan tergantung kepada penyebabnya.

ihsan dari MEDICSTORE

mengikut penyebab yang di beri, nampak gayanya memang ada lah dekat aku.  macam ni..

- Kelainan psikis (misalnya kecemasan atau depresi yang berat) 
 yang ni boleh la kata, maybe aku tension dengan study, environment kerja, pasal orang di sekeliling aku (a few person) itu yang buatkan aku macam pening separuh gile..

- Kekurangan oksigen dan penimbunan karbondioksida di dalam tubuh sebagai akibat dari tidur apneu
eh apa tu tidur apneu..???? k baca nih

Tidur Apneu merupakan sekumpulan gangguan tidur yang serius, dimana penderita yang sedang tidur berulang-ulang mengalami henti nafas (apneu) dalam waktu yang cukup lama sehingga menyebabkan berkurangnya jumlah oksigen di dalam darah dan otak dan menyebabkan bertambahnya jumlah karbondioksida. 

erti kata lain berdengkur la, senang cerita.. huhuhuu,, aku doa sangat tak de penyakit yang kritikal.. risau la juga, kita tengok macam perkara biasa, tapi kot lah itu penyakit kronik, tak ke haru.. huhuhuhu...

atau tumor di dalam tengkorak)
aku harap ini tak berlaku pada aku... huhuhu.. minta di jauhkan

tapikan, masa zaman sekolah duduk asrama dulu.. pernah gak jadi macam ni.. ada sekali tu, hari jumaat, bali dari musollah, lepas isya' berjemaah, aku sampai jerk dorm, dengan tak bukak kain telekong, aku tertidur kat katil junior, saaaampai esok pagi... bangun solat, sarapan. sorang member tegur

" ima, rajin ko stayup ea.." 
" stayup??? bila?.."
" malam semalam le.."
" mana ada aku stayup.. aku membuta ada laaa "
" ah sudah la ko, berani lak tu sorang-sorang kat bilik prep bawah.."
" weyh.. ko nampak bila aku study nih ? "
" tak de lah nampak.. tapi semalam kan ko lalu depan dorm aku.."
" hah? aku tak paham le.. ko citer balik dari A-Z..."
" lor, semalam kan ko lalu depan dorm aku., ko tak caya ko tanya semua budak dorm aku, kul 12 lebih, semua lum tido..tiba-tiba kitorang dengar suara orang cakap macam bisik-bisik.. pssstt..tido..tido.., mula-mula kitorang terdiam juga..tapi bila si siti try jengah, dia kata kak ima la... terus dia panggil ko.. kak study sorang ke? ko jawap ha'ah lee..memang suara k, pastu siti kata baik-baik jalan tangga belakang tu... tapi ko tak balas pun, sampai kat tangga ujung sekali tu ko dah lepas, tapi ko jengah kan kepala balik ko lambai sambil cakap byyyeeee..."
" er..yeke aku? malam tadi ?"
"ye lah..."
" baju apa?"
" baju tshirt putih lengan panjang ko tu la.."
" erm.. jap... nur.. mey sat..Nur.. malam tadi akk tido kul bape sampai kul bape?
" kak ima tido lepas balik solat la.. sampai pagi tadi atas katil nur..nur tido atas katil akk..kain telekong pun akk tak bukak.."
" erm.. su... ko dengar tu apa junior aku cakap..? "
" abes ima... semalam tu sapa..? exact kau tau.. suara.. cara jalan.. dengan muka masa dia cakap bye tu.. memang kau... "
" aduih... asal aku?? tiru la orang lain.."

hohoho.. itu le kisahnye... tak kan plak kan.. kali ni aku tertido macam tu... peristiwa macam tu berlaku lagi? tak kan plak aku ada kat tempat lain lagi ?wat takat nih, lum pernah lak osmet aku kata.. pernah nampak aku tengok tv sorang-sorang.. haissshhhh.....












4 comments:

BLADE EDGE said...

salam...

dtg singgah sebentar..wpun xsempat nk baca sbb sibuk, tp nk singgah jugak :-)

happy blogging :-)

hestyrezyuda said...

TQ DEAR :)

Marsha~ said...

woah.. mcm masuk kelas sains ni

hestyrezyuda said...

hahaha kak marsha :P

klik iklan ni tak kena bayar pun